De waarde van het merk Microsoft is in een jaar tijd 6 procent gedaald tot 61,4 miljard dollar. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de waarde van merken door het Amerikaanse weekblad Business Week in samenwerking met Interbrand, een bureau gespecialiseerd in merken.

Op de derde plaats staat IBM. De waarde van dit merk is juist met 4 procent gestegen van 51,8 miljard dollar tot 53,8 miljard dollar. Andere it-namen die in de tophonderd van duurste merken voorkomen, zijn onder meer Intel (ongewijzigd op nummer vijf), Nokia, Hewlett-Packard, Cisco, Sony, Samsung, Dell, Oracle, SAP, Canon, Apple, Nintendo, Xerox, Philips, Motorola, Panasonic en AOL (America Online).

Opvallend is nieuwkomer eBay op de zestigste plaats. Daarmee staat het internetveilinghuis één plaats boven Yahoo en zes plaatsen hoger dan Amazon.com. Het merk eBay heeft een waarde van 4,7 miljard dollar, volgens Business Week.

Ook Siemens is nieuw in de lijst. Deze elektronicagigant komt nieuw binnen op de 39e plaats en heeft een waarde van 7,5 miljard dollar.

Het duurste merk is overigens Coca-Cola. De waarde hiervan wordt geschat op 67,4 miljard dollar. Op plaats nummer honderd staat kledingmerk Polo RL met een waarde van 2,1 miljard dollar.