Uit de Nielsen/Net Ratings Holiday Eshopping Index blijkt dat op de vrijdag na Thanksgiving ongeveer 120 miljoen online winkels samen 12 procent meer bezoekers trokken dan vorig jaar. Vooral speelgoed en elektronica werden goed verkocht. Toch juicht Nielsen/Net Ratings niet te hard. Het aantal bezoekers was namelijk 29 procent lager dan twee jaar geleden.

De feestdag Thanksgiving, afgelopen donderdag, is in Amerika het startschot voor het inkopen van cadeaus voor de feestdagen. Doorgaans wordt de dag na Thanksgiving 'Black Friday' genoemd.

Van de e-commercesites was Ebay het populairste met 7,5 miljoen unieke bezoekers. Amazon volgt met 3,4 miljoen unieke bezoekers en Wal-Mart volgde met 3,2 miljoen unieke bezoekers, zo meldt Reuters. Hoeveel procent van de bezoekers ook werkelijk iets online kopen, is niet bekend.

Volgens een ander onderzoeksbureau, Comscore Networks, zouden Amerikaanse internetters vrijdag voor 434 miljoen dollar online uitgegeven hebben. Dat zou een stijging zijn van 42 procent ten opzichte van een jaar eerder.