Deze strategische stap zal Ebay dinsdag bekendmaken, zo meldt The Wall Street Journal op basis van bronnen.

Het Amerikaanse internetbedrijf stopt met zijn eigen internetveiling in China. Het blijkt erg moeilijk om als Amerikaans bedrijf in China aan te passen aan de lokale cultuur en gewoonten van consumenten. Bovendien ondervindt Ebay er veel concurrentie van Chinese internetveilingen. Ebay heeft naar schatting een marktaandeel van 3 procent in China.

Om toch in China actief te blijven zal het bedrijf dinsdag aankondigen dat het een belang van 49 procent neemt in Tom Online, een Chinese internetportal. Het resterende belang van 51 procent blijft in handen van Tom Online zelf.

De nieuwe Chinese Tom-Ebay-site zal in 2007 van start gaan. Overigens behoudt Ebay wel zijn eigen veilingsite voor Chinezen die spullen willen verkopen aan mensen buiten China. Door het beëindigen van de Ebay veiling in China, zullen geen banen worden geschrapt, aldus Ebay.

Ebay heeft al het nodige in China geïnvesteerd. In 2003 kocht Ebay bijvoorbeeld voor 150 miljoen dollar het veilingbedrijf Eachnet. Vorig jaar investeerde Ebay nog eens 100 miljoen dollar in de Chinese activiteiten. Marktleider in op de markt van Chinese internetveilingen is Taobao van Alibaba.com. Vorig jaar betaalde Yahoo 1 miljard dollar voor een belang van 40 procent in Alibaba.com.