De regels zijn onderdeel van een veelomvattend voorstel voor de regeling van telecommunicatie. Gegevens van consumenten zullen beter worden beschermd, los van welk communicatiemiddel wordt gebruikt. Onderdeel van de laatste voorstellen is ook dat mobiele operators Global Positioning System software moeten blokkeren. Met deze software kan de exacte locatie van een mobiele telefoon worden bepaald. De functie mag alleen ingeschakeld zijn als de klant toestemming heeft gegeven. Dit kan een tegenslag zijn voor de commercie. Bij presentaties van nieuwe mobiele diensten wordt steevast de positiebepaling als belangrijke functie omschreven. Met een druk op de knop zou de gebruiker kunnen weten welk hamburgerrestaurant in de buurt is. De keten die daarvoor geld overheeft, verschijnt dan natuurlijk als eerste op het schermpje. Andere maatregelen die de Commissie voorstelt gaan over spam en cookies. Ongevraagde commerciële e-mail wordt verboden. De consument moet zijn e-mailadres zelf hebben afgegeven, de zogenoemde opt-in regeling. Uit een onderzoek van Flycatcher Internet Research blijkt dat 80 procent van de internetgebruikers regelmatig spam ontvangt. Over cookies zegt Brussel nog niets. De internetwereld krijgt een jaar de tijd om met een voorstel te komen voor cookies. De commissie wil niet dat er zonder toestemming gegevens van de consument worden verzameld.Eerdere relevante berichten: Amerikaans Huis neemt antispamwet aan (19 juli 2000) EU-ministers eens over e-commerce regels (08 december 1999) Bezorgdheid om koppeling e-mailadres en cookie (06 december 1999) Europese Commissie pleit voor databases tegen spam (02 september 1999)