Schoolgaande kinderen (basisonderwijs en voortgezet onderwijs) spelen over het algemeen liever recreatieve spelletjes zoals Myst of Civilization 3, dan leerzame spelletjes zoals bijvoorbeeld Van groot gewicht en Molecool. EPN, het platform voor de informatiesamenleving, heeft daarom een onderzoek gedaan om te achterhalen waarom kinderen gewone spelletjes leuker en spannender vinden dan leerzame spelletjes. "Games kunnen een enorme verrijking zijn voor kinderen", vindt Peter van der Wel van het platform EPN. "Maar veel educatieve spelletjes zijn nog te veel gebaseerd op bestaande lesmethodes." Uit het onderzoek bleek onder meer dat recreatieve spelletjes vaak meerdere `levels' hebben waardoor degene die het speelt steeds opnieuw voor een uitdaging komt te staan, aldus het EPN. "Verder valt er bij recreatieve spelletjes meer te onderzoeken en kunnen kinderen zich minder inleven in educatieve spelletjes. Ze zijn afstandelijker dan recreatieve spelletjes", meent Van der Wel. Het EPN is van mening dat kinderen veel kunnen opsteken van het spelen van sommige computerspelletjes. "Recreatieve games bevorderen het logisch denken (eerst dit, dan dit) en verbeteren het reactievermogen." De resultaten van het EPN-onderzoek zijn, samen met nog een aantal artikelen over ict in het onderwijs, gebundeld in het boek `Parels en groeidiamanten'. Het boek is speciaal bedoeld voor educatieve uitgevers en gamesontwikkelaars.