Volgens Drew Cohen, een topman van het bedrijf uit New York is de software een combinatie van een browser en een portal site – een website of dienst die een breed aanbod kent aan bronnen en diensten, zoals e-mail en virtuele winkelcentra - met een scala aan gepersonaliseerde mogelijkheden die "het net weer leuk maken". "Microsoft en Netscape gebruiken hun browsers vooral om meer infrastructurele technologie te spuien", aldus Cohen. "Zij spelen niet in op de ervaringen van de gebruikers." Cohen zegt dat meer dan 100.000 downloads van de bètaversie van NeoPlanet 2.0 zijn geregistreerd sinds Bigfoot het programma begin september op het net plaatste. NeoPlanet gebruikt Microsoft-technologie om webpagina's op te halen, zegt Cohen. Deze week zal het bedrijf ook een samenwerkingsverband met een grote softwarewinkel bekendmaken. Hij voegt daar aan toe dat NeoPlanet ook via Internetproviders, computerfabrikanten en andere partners zijn weg naar de consument moet vinden. "We geven onze partners de gelegenheid om de hele interface naar eigen inzicht aan te passen, van het ikoon tot de desktop, kortom het gehele uiterlijk", zegt Cohen. Gebruikers van NeoPlanet hoeven niet noodzakelijkerwijze een Navigator of Internet Explorer-browser te hebben geïnstalleerd, zegt Jim Hoffman, de president-directeur van Bigfoot. Met z'n slordige 700 kilobytes is de browser van NeoPlanet veel kleiner dan de andere bladeraars. Uiteraard heeft het niet de volledige functionaliteit van de grote browsers, maar sommige gebruikers zeggen dat NeoPlanet daardoor sneller werkt en niet met overbodige applicaties is opgetuigd. Netscape en Microsoft werken er voorzichtig aan hun dominantie in browserland te combineren met een nieuwere rol van portal-aanbieders. Met hun Netcenter respectievelijk MSN-site duelleren ze met Yahoo, Lycos en andere sites om de voornaamste nieuwsbron en leverancier van zowel gepersonaliseerde als standaardinformatie van de Internetgebruiker te worden. Bigfoot heeft een zware tocht in het vooruitzicht. Marktonderzoeksbureau Zona Research maakte onlangs bekend dat uit een recent onderzoek onder bedrijfsmatige gebruikers voor het eerst naar voren kwam dat zij geen andere browsers gebruiken dan Microsoft's Internet Explorer en Netscape's Navigator en Communicator. Maar Cohen zegt optimistisch gestemd te zijn. "We willen een service aanbieden die net zo makkelijk is te gebruiken als America Online, maar die op het hele web werkt," zegt hij. "We denken dat het serverside-model beter werkt."