De zeperd voor Unilever – gemeld door de Financial Times – is opmerkelijk, omdat het bedrijf al sinds 1995 oplossingen zoekt voor de `Jaar-2000-Bug'. "Het probleem is onderschat", zo geeft een woordvoerder van het concern toe in de Britse zakenkrant. Begin 1996 dacht Unilever een goed overzicht te hebben gemaakt van de kosten die het controleren en aanpassen van zijn bedrijfssoftware met zich meebrengen. De rekening zou oplopen tot hooguit 330 miljoen gulden. Maar tijdens het onderzoek is het bedrijf er achter gekomen dat veel meer programma's moesten worden aangepast. Daarbij heeft Unilever ook gekeken naar de problemen bij zijn leveranciers. Het concern denkt dat zeker een vijfde van de kleine en middelgrote bedrijven die goederen en diensten aanbieden geen grip heeft op het millennium-probleem. Deze bedrijven raken hun contract mogelijk kwijt. Het vakblad InfoWorld hield vorige maand een peiling onder de automatiseerders bij grote bedrijven. Daaruit bleek dat inmiddels 70 procent van de grote bedrijven een project is gestart om te achterhalen of de bedrijfscomputers om klokslag twaalf op 31 december 1999 van slag zullen raken. Bij de middelgrote bedrijven ligt dat percentage stukken lager: 34 procent. Bij middelkleine bedrijven heeft al 42 procent de koe bij de horens gevat. Het Millennium Platform, ingesteld door bedrijfsleven en overheid, schat dat ondernemingen in Nederland gezamenlijk tussen de zeven en tien miljard gulden zullen besteden aan bestrijding van de `Jaar-2000-Bug'.