Het gerucht dat Apple op 10 november een belangrijke aankondiging zou doen gonsde al weken over het Internet. Tijdens de presentatie van Steve Jobs in het Flint Centre in Cupertino bleek echter dat die ├ęchte grote gebeurtenissen nog moeten komen. De drie zaken die Jobs aankondigde waren allereerst de nieuwe G3 PowerMacs en PowerBooks, de opening van de Amerikaanse website waarop direct via het Internet Apples kunnen worden gekocht en tenslotte het daaraan gekoppelde nieuwe productieproces. De aankondiging van de nieuwe G3 hardware gebaseerd op Motorola's PowerPC 750 was alom verwacht. De derde generatie PowerPC is al enige tijd gereed en ook Umax heeft de chip in zijn nieuwste machine gebouwd. Met nieuwe processor en moederbord vergroot Apple de voorsprong in MHz'en op de Pentium van Intel behoorlijk, al blijven de nieuwste machines nog trager dan bijvoorbeeld de niet meer leverbare Motorola StarMax 6000. Deze was gebaseerd op het CHRP-platform: Apple weigerde zijn klonenmakers toegang tot deze goedkopere manier van Macs maken. Apples nieuwe G3-machines zijn gericht op het middensegment van de markt. De high-end PowerMacs worden begin 1998 voorzien van de PPC 750. In het decembernummer van MacWorld leest u meer over de nieuwe Apple- en Umax-machines met de PPC 750. Wat betreft de opening van Apple Webstore valt er voor Europa nog niet zoveel te juichen. In de Verenigde Staten is deze winkelsite gisteren opengesteld en alleen Amerikanen kunnen er gebruik van maken. De gelokaliseerde Europese WebStores worden pas in de lente van 1998 operationeel. In de WebStores kunnen PowerMac besteld worden op het 'build-to-order' (BTO) principe. De klant kiest een PowerMac en bepaalt vervolgens zelf wat u er aan disks, modems, RAM, Zips en kaarten in wilt hebben. Op het moment dat de order wordt geplaatst komt de gepersonaliseerde Mac in het productie-systeem en wordt hij in elkaar gezet. Via e-mail kan de klant zich gedurende het hele productieproces op de hoogte laten houden van de status (productie, transport, aankomstdatum) van zijn eigen Mac. Als gevolg van de BTO-strategie is het productieproces in al Apples assemblage vestigingen grondig herzien en kan het bedrijf nu zonder grote voorraden toch vele verschillende configuraties leveren. Voor Europa is het echter nog even toekomstmuziek. In samenhang met de keuze voor een webwinkel is in de VS het dealer- en retail-kanaal herzien. Er zijn in Amerika nog twee grote distributeurs overgebleven: de Value Adding Resellers blijven ongemoeid en voor de retail heeft Apple een contract gesloten met CompUSA, Amerika's grootste computerketen, die in elk van zijn vestigingen een prominente AppleStore inricht. Voor Europa liggen de zaken iets anders. Apple wil voorkomen dat de Europese WebStore de indruk wekt dat daar het verkoop-zwaartepunt ligt. De Europese WebSites worden daarom uitdrukkelijk naast de Apple Centres en Apple Authorized Service Providers gepositioneerd, en Apple zal ook in die kanalen investeren. Het echte nieuws - de speculaties spitsten zich toe op een fusie met Oracle, een deal met IBM of de productie van Intel-Macs - kwam officieel dus niet naar buiten. Toch wijzen gesprekken die MacWorld voerde met medewerkers van Apple er op dat het bedrijf binnen zeer korte tijd met Network Computers (`thin clients') op de markt zal komen. De verwachting is dat hierover wellicht op de Comdex in Las Vegas dan wel op de Macworld Expo in San Francisco in januari mededelingen zullen worden gedaan. Het evenement van gisteren in Cupertino heeft in ieder geval twee dingen duidelijk gemaakt: voorspellen blijft moeilijk, en niets is veranderlijker dan Steve Jobs. [ Gert-Jan Oelderik is hoofdredacteur van MacWorld. In het decembernummer is een bespiegeling over de toekomst van Apple te lezen.]