Kopers van een nieuwe Power Macintosh kunnen nu ook bij Apple-dealers een op maat gebouwd G3 kopen, het systeem met de snelste processor uit de PowerPC-reeks. Tot dusver was het alleen mogelijk om via de Apple Store op het World Wide Web zelf te bepalen hoeveel geheugen, wat voor harddisk en andere componenten er in de bestelde Mac moesten worden verwerkt. Apple verwacht op korte termijn tien procent van zijn nieuwe systemen via build-to-order aan de man te brengen. De nieuwe service begint in de Verenigde Staten: een datum voor de introductie in Europa is nog niet vastgesteld. Gebruikers van HomeSite 3.0 kunnen uitzien naar een nieuwe versie van deze homepagebouwer. Producent Allaire heeft inmiddels een tweede bèta uitgebracht van HomeSite 4.0, die via het Internet is te downloaden. De nieuwe versie ondersteunt eXtensible Markup Language en SMIL, de HTML voor multimedia-componenten (zie ook Meer make-up voor markup). In het Developer-forum is ook een bèta te vinden van een ander webopmaakprogramma van Allaire, Cold Fusion. Beide previews zijn beschikbaar voor geregistreerde gebruikers of proefkonijnen die zich via de site als tester registreren. Systeembeheerders die hun kennis willen bijspijkeren over NetWare, Windows NT, OS/2 Warp, netwerkbeveiliging, LAN-beheer en onderhoud kunnen terecht bij 4U Training. Het Amersfoortse opleidingscentrum heeft een nieuwe cursusgids uitgebracht. 4U biedt nu ook uitgebreide mogelijkheden voor trainingen in de avonduren en leidt op tot gecertificeerde beheerders voor Novell, Microsoft,Cheyenne, Lotus en IBM. Voor eindgebruikers zijn er cursussen in Corel Suite en Microsoft Office. De studiegids wordt gratis toegezonden: 033 – 451.00.00 of e-mail aan [email protected]. Opmerkelijk: softwarefabrikanten doen af en toe grote moeite om journalisten voor hun producten te interesseren. De Belgische leverancier van de relationele database Pervasive SQL verdient deze maand de originaliteitsprijs. Het bedrijf stuurde eerst een jiffybag rond met daarin een tube zonnebrand en een kaartje met de mededeling `Don't Get Burnt By Other Databases'. Een week later was er een tweede belletjesenveloppe met een zonnebril en de waarschuwing: `Dont Go Blind On Other Databases'. De Belgen prijzen hun product aan als `The Only Database That Won't Give You An Headache'. Wordt de derde zending een buisje aspirine?