Dat meldt internetadvieskantoor InSites Consulting op basis van een onderzoek. Al met al telt Nederland op dit moment 5,7 miljoen mensen die minstens een keer per maand internetten. Dat aantal heeft volgens het onderzoek, net als in andere Europese landen, 'stilaan even een plafond bereikt'.

Het afgelopen jaar groeide het aantal internetgebruikers weliswaar met tien procent, maar 9,5 procentpunt van die groei vond in het eerste kwartaal plaats. Bovendien is de groei van vrouwelijke internetgebruikers volgens InSites Consulting inmiddels gestagneerd.

Van de huidige Nederlandse internetters heeft 17 procent 'absoluut geen aanknopingspunt gevonden met het medium', aldus het onderzoek. InSites Consulting spreekt van een onthutsende vaststelling. Opvallend genoeg zijn het vooral de meer ervaren internetters, die al jaren online zijn, die hun interesse verliezen.

De groep zou minder vaak en minder lang surfen. "Het is alsof de tijd voor hen heeft stilgestaan. Ze gaan niet op zoek naar nieuwe sites en hebben relatief onderontwikkelde internetvaardigheden. Van alle internetgebruikers vinden zij het internet het minst gebruiksvriendelijk en zij zijn ontgoocheld dat er op het web niet meer plezier te beleven valt", zo zegt directeur Niels Schillewaert van InSites Consulting.

Het adviesbureau acht het belangrijk dat Nederlandse bedrijven deze internetters terugwinnen, te meer daar zij vanwege hun ervaring meer open zouden staan voor e-commerce. In totaal doet nu 48 procent van de internetgebruikers in Nederland wel eens online een aankoop, tegen 46 procent een half jaar geleden.

Al te soepel verloopt dat winkelen via internet nog niet. Vier van de tien consumenten die online aankopen doen zegt wel eens problemen te hebben gehad bij de afwikkeling van een aankoop. Slechts 13 procent van de 'e-shoppers' is tevreden over de afwikkeling van problemen na een aankoop. Onder de niet-kopers heeft 15 procent wel eens een poging gewaagd, maar is afgehaakt toen dat niet lukte.

InSites claimt dat het in oktober uitgevoerde onderzoek, e-Scape geheten, het grootste internetonderzoek in Nederland tot nu toe is. Voor het onderzoek werd samengewerkt met '170 drukbezochte sites, meer dan 100.000 Nederlandse internetgebruikers en de mediabureaus Adlink, WebAds en DoubleClick'.