Vol trots is T-Mobile over zijn T-zones. Beter dan de concurrentie, goedkoper dan de concurrentie, laagdrempeliger dan de concurrentie, aldus het telecombedrijf. T-Mobile heeft er veel voor over om van de dienst een succes te maken. Zo is het niet noodzakelijk de T-zones te benaderen met een nieuw toestel. Een oud wap-toestel kan het kunstje ook.

Niek Jan van Damme - commercieel directeur van T-Mobile Nederland - windt er geen doekjes om: T-zones moet gezien worden als opmaat voor umts. Vandaar ook dat het bedrijf met de mogelijkheid komt om korte filmpjes op te nemen en te downloaden. Omdat dit via het gprs-netwerk gaat, is het nog behelpen. "Dat wordt straks met umts allemaal veel mooier", zo belooft Van Damme.

Maar hoe zit het eigenlijk met dat umts?

Na enige aarzeling: "Daar geloof ik nog steeds heilig in." Van Damme geeft toe wel eens twijfels te hebben gekend over het mobiele internet. "Maar het gaat er komen. Het gaat allemaal alleen wat langer duren dan we eerder dachten."

Hoe lang dan?

"Dan kan ik echt niet zeggen. We doen daar geen uitspraken meer over. In ieder geval komen we niet meer dit jaar met een commercieel product." Wel zal T-Mobile dit jaar de 3G-technologie uitgebreid gaan testen. Het concern is overigens in Duitsland en Oostenrijk verder gevorderd met umts.

Van Damme laat zich niet specifiek uit over een eventuele knieval die de politiek zou moeten maken na de - achteraf - veel te dure umts-licenties. KPN heeft zich met name voorstander getoond van soepeler voorwaarden, terwijl rivaal Vodafone - dat al vergevorderd is met het aanleggen van zijn netwerk - onlangs aangaf niets te zien in het wijzigen van de voorwaarden. T-Mobile kan zich meer vinden in de houding van KPN: "Wij vinden wel dat er iets moet gebeuren." Van Damme gaat niet in op de vraag of dat een terugbetaling zou moeten zijn of bijvoorbeeld toestemming voor uitstel.

Zien jullie wifi als concurrerende technologie?

"Nee, wij zien wifi en umts als aanvullingen op elkaar. Ook wij kijken aandachtig naar wifi." Of, en wanneer, T-Mobile in Nederland daadwerkelijk iets met wifi gaat doen, is nog onbekend. In onder meer Groot-Brittannië heeft het bedrijf al een aantal zogenoemde hotspots.

Mms

Ben (zoals het bedrijf toen nog heette) kwam vorig jaar als eerste in Nederland met mms, de mogelijkheid om beeld toe te voegen aan sms'jes. Dit is nog niet geworden wat het bedrijf ervan verwacht. Momenteel worden er ongeveer 50.000 van dergelijke multimediale berichten per maand verstuurd. Van Damme: "Dat is niet genoeg. De aantallen zullen flink omhoog moeten." Telecombedrijven wijzen graag op het onverwachte succes van sms. Daar duurde het zo'n zes jaar voordat de dienst de grote massa bereikte. "Die tijd hebben we niet", aldus Van Damme.

T-zones moet ervoor zorgen dat het aantal mms-berichten significant omhoog gaat. De ervaringen in landen waar T-zones al in gebruik is genomen, zijn tot nu toe positief. Een andere interessante inkomstenbron vormen onder meer de betaalde ringtones en filmpjes. Nu nog verdient T-mobile maar een fractie van de totale miljardenomzet uit ringtones.

Subsidies

T-Mobile ontkomt naar eigen zeggen niet aan het subsidiëren van handsets. Zo kunnen klanten in combinatie met een duur tweejarig abonnement gratis een Nokia 3650 krijgen. "We ontkomen daar niet aan", zo meent Van Damme. "Op dit moment is het commercieel onverantwoord om de subsidies af te schaffen. Daar verlies je heel veel klanten mee." Van Damme wijst naar concurrent Orange: "Zij merken het nu ook. Zij hebben te vroeg gesneden."

Eind dit jaar wil T-Mobile in ons land 330.000 actieve gebruikers van T-zones hebben. Voordeel ten opzichte van de concurrentie is dat de klant zich niet eerst apart hoeft te abonneren op de dienst. Van Damme zegt overigens teleurgesteld te zijn in het in zijn ogen geringe succes tot nu toe van Vodafone Live. "Voor ons is het van belang dat zoveel mogelijk mensen gewend zijn aan een dergelijke dienst."