Bij het logistieke bedrijf Kuehne + Nagel is digitale innovatie de laatste jaren een steeds belangrijker rol gaan spelen bij het verbeteren van efficiency en effectiviteit. Hetzelfde geldt voor de klanten die het bedient; hun wensen zijn groter dan ooit tevoren, waardoor het een uitdaging is om eraan te blijven voldoen.

Op zoek naar een andere manier

Op het moment dat het bestaande logistieke systeem meer data moest gaan verwerken voor een klant liep Kuehne + Nagel tegen een uitdaging aan: dit zou met de bestaande ontwikkelsnelheid 3 tot 4 maanden gaan duren. Veel te lang, vond Arthur Godschalk, informatiesysteemmanager bij Kuehne + Nagel, die daarop op zoek ging naar een andere manier.

In de zoektocht naar een fundament om snel met een compleet systeem nieuwe logistieke processen te laten ondersteunen, kwam Godschalk uit bij het applicatieplatform van Mendix, een bedrijf met Nederlandse roots. Hiermee kon het betreffende vraagstuk in zes weken tijd opgelost worden. "Bij Kuehne + Nagel vormde deze klantcase de basis waarop volgende projecten gerealiseerd gaan worden. Ontwikkelde functionaliteit kan gemakkelijk hergebruikt worden", vertelt Stephan Numan, senior consultant bij implementatiepartner ITvisors.

"Wat we nu merken is dat onze time-to-market voor veranderingen, die vaak optreden binnen de e-commerce, enorm is verbeterd. De markt beweegt merkbaar een stuk sneller dan vroeger. Werken met Mendix heeft dat probleem opgelost en ervoor gezorgd dat we daar beter op kunnen inspelen", zegt Godschalk.

Agile werken

Bij Kuehne + Nagel worden applicaties voortaan met Mendix ontwikkeld, wat volgens Godschalk verschillende voordelen biedt en het bedrijf voorbereidt op het digitale tijdperk. Agile methodologie is onlosmakelijk verbonden met Mendix en creëert een nieuwe manier van applicaties ontwikkelen voor Kuehne + Nagel. "Dit heeft de IT binnen Kuehne + Nagel compleet veranderd en zorgt ervoor dat operationeel medewerkers en de klant nu nauw bij projecten zijn betrokken. Voorheen werkten we met de watervalmethode en gingen we na het onderzoeken van de requirements aan de slag om zes maanden later iets op te leveren wat misschien totaal niet bleek te zijn waarop de opdrachtgever gerekend had."

Nu is dat wel anders. "In de nieuwe opzet zien we dat door meer betrokkenheid in het realisatieproces en in de operatie je een veel beter product opgeleverd krijgt. De buy-in van de operatie is vele malen groter door het enthousiasme wat dit flexibele platform genereert", zegt Godschalk.

"Niet alleen verloopt het ontwikkelproces nu veel efficiënter, ook de integratie van oplossingen in de operatie gaat beter. Kortere feedbackloops zorgen ervoor dat veranderingen nu veel sneller gerealiseerd kunnen worden", vertelt de informatiesysteemmanager.

Minder frustratie en meer besparingen

Verandering is namelijk niet iets waar binnen de logistiek de handen voor op elkaar gaan. Godschalk: "Operational excellence staat voorop. Iedere verandering binnen zo'n omgeving maakt dat mensen onzeker raken en zich gaan afvragen of het proces na de verandering even goed blijft lopen als het voorheen deed."

Over onverwachte gevolgen maken de 19 IT'ers binnen het team van Godschalk zich nu geen zorgen meer. "Het zijn niet zozeer de ontwikkelkosten die met Mendix zijn afgenomen, maar wel dat kosten voor oplevering van verkeerde programma's en dure workarounds zijn weggevallen."

Binnen Kuehne + Nagel laat Mendix verschillende interne en externe databronnen samensmelten. "Dat doen we voor klanten om informatie beter inzichtelijk te maken, maar ook omdat de integratie van systemen met Mendix ervoor zorgt dat we een geïntegreerde procesflow kunnen hanteren. We voegen nu waarde toe door data te verrijken met eigen intelligentie en dat maakt het voor onze klanten een stuk fijner om met ons zaken te doen. En daar gaat het om: dat het voor klanten fijn is om met onze producten te werken."

Nieuwe initiatieven dankzij actuele gegevens

Hij vervolgt: "Zo is het nu met Mendix mogelijk geworden dat we klanten inzicht bieden in wat wij op voorraad hebben op basis van verwachtingen die nog niet in SAP-systemen zijn opgenomen, maar waarvan we wel weten dat ze gaan komen. Verkoopafdelingen kunnen daarop betere keuzes maken voor producten die naar winkel A of B moeten gaan; we kunnen ze nu completere informatie verstrekken."

Digitaal innoveren staat centraal in de visie van Kuehne + Nagel. Mendix maakt dat het bedrijf klaar is voor de nieuwste digitale ontwikkelingen. "We zijn nu aan het kijken naar toepassingen van geofencing waarbij we ervoor kunnen zorgen dat distributiecentra automatisch een melding krijgen als een vrachtwagen in de buurt is", zegt Godschalk. "Dit helpt om nog sneller ladingen af te handelen zonder wachttijden. Snelle beschikbaarheid van gegevens is daarom cruciaal voor ons."

Wilt u meer weten? Bedrijven als KPN, Kuehne + Nagel, Enexis en ING Hypotheken vertellen meer over digitale innovatie in hun bedrijf tijdens Mendix on Tour. Het van oorsprong Nederlandse Mendix ondersteunt digitale innovatie door middel van een snel en eenvoudig platform voor applicatie-ontwikkeling. Mendix on Tour is speciaal voor IT-executives en business managers en geeft u in één middag concrete handvatten voor het leiden van digitale transformatie in uw bedrijf. Schrijf u hier gratis in.