Op mijn scherm staat een cryptische foutmelding. Windows-snelkoppelingen blijken opeens niet meer te functioneren. Links voor online verbindingen weigeren op onverklaarbare wijze te werken. En een telefonische helpdesk die niets anders dan lange wachttijden heeft te bieden. Een ogenschijnlijk routinematige upgrade van Microsoft Office 95 naar Office 97 loopt duidelijk uit de rails. Toen Microsoft de nieuwe versie van Office 97 op de markt bracht was ik opgetogen. Alleen al het feit dat Office 97 hypertext-links ondersteunt leek me de prijs van de upgrade meer dan waard. Ik vond het aantrekkelijk dat je een URL in bijvoorbeeld een Word-document kunt typen en floeps: daar verschijnt een hyperlink waarop je alleen maar hoeft te klikken om op de site terecht te komen. Maar toen ik de upgrade trachtte uit te voeren van Office 95 naar Office 97 veranderde mijn enthousiasme in frustratie. De installatie van Office 97 leek zonder oprispingen te verlopen, maar toen ik mijn PC herstartte ontdekte ik tot mijn afgrijzen dat mijn Windows Registry bestanden waren verdwenen. En dat was nog maar het begin. Helpers weg Nadat ik Office 97 had geïnstalleerd en mijn PC herstartte, duurde het ongelooflijk lang om Windows 95 te laden. Toen het eindelijk was gebeurd zat ik meteen met de brokken. Ik kon geen enkele applicatie starten. Ik kreeg steeds dezelfde foutmelding te zien: Windows kon de System Registry niet vinden. Er leek geen logische verklaring voor dit probleem te zijn en ik kon niet doordringen tot Microsofts technische helpdesk. Ik gebruikte een andere computer om naar CompuServe's Microsoft Office Other Co forum (dat wordt georganiseerd door CompuServe en niet door Microsoft) door te dringen en vroeg om hulp. Niemand kon me vertellen wat er aan de hand was maar ze zeiden me dat ik moest proberen user.dat- en system.dat, de belangrijkste Registry-bestanden, te vinden. Ik zocht overal maar de bestanden waren en bleven onvindbaar. Ik drukte op -- om te PC opnieuw te starten en toen de 'Start Windows 95'-boodschap verscheen gebruikte ik . Uit het 'systeem setup'-menu dat tevoorschijn was gekomen koos ik de mogelijkheid om de PC in DOS-modus te starten. Toen ik in DOS was beland gebruikte ik het DIR-commando om mijn andere bestanden, zoals Excel-werkbladen, Word-documenten, Quicken-bestanden en verder alles dat me maar te binnen wilde schieten, te bekijken. Ze waren nog intact, dus maakte ik voor de zekerheid een back-up. Goede raad Nadat ik dit had gedaan begon ik opnieuw. Ik herinstalleerde Windows 95, vervolgens Office 97 en daarna mijn andere programma's. Maar na al dit 'geïnstalleer' kreeg ik mijn Windows snelkoppelingen niet aan de praat. Als ik op een snelkoppeling klikte kreeg ik de mededeling dat Windows zocht naar het bestand dat aan het snelkoppelings-icoon was gekoppeld. Ik moest Windows via een dialoogvenster vertellen waar ieder bestand was te vinden, maar zelfs toen werkten de snelkoppelingen niet. Vanaf dit punt wist ik dat ik het niet meer in mijn uppie aankon. Ik probeerde opnieuw om Microsofts technische ondersteuning te bellen, maar werd het al gauw zat om zo lang 'in de wacht' te worden gezet. Ik postte nog meer berichten op de websites van zowel CompuServe als Microsoft waarin ik mijn frustraties beschreef en om hulp vroeg. Niemand scheen te weten wat de precieze oorzaak was, zelfs Microsoft niet. Ik kreeg de raad om alles nog een keer te installeren, waarbij ik werd gewaarschuwd dat ik mijn virusprotectieprogramma moest uitzetten. De eerste keer dat ik de installatie had gedaan had ik dat programma aan laten staan. De handleiding van Office 97 vermeldt nadrukkelijk dat je de anti-virusprogramma's moet afsluiten voordat je de suite installeeert, maar ik had het ding niet gelezen. En een dergelijke waarschuwing wordt niet geven op één van de schermen van de Office 97 installatie-wizard of in de instructies die in het CD-doosje zitten.* Voordat ik nieuwe stappen ondernam, verwijderde ik alles waarvan ik dacht dat dat kon. Om er zeker van te zijn dat alle Office-bestanden waren verwijderd gebruikte ik de Upgrade Wizard. Die wordt automatisch aangeroepen tijdens het installatieproces, maar je kunt hem ook als 'stand alone utility' gebruiken. Hij is te vinden in de map 'ValuPack' van de Office 97 CD-ROM. Tot mijn verbazing vond de Wizard toch nog een paar oude Office-bestanden die ik verwijderde. Ik schakelde de virusprotectie uit en herinstalleerde Windows 95 en Office 97. Eigenzinnig Nadat alle installaties achter de rug waren doken er geen significante problemen meer op. Ik had gehoord dat nogal wat mensen problemen hadden met het feit dat Word 95 geen Word 97-bestanden kan lezen behalve als je speciale software van Microsofts website hebt gedownload. En Word 97 bewaart bestanden in Rich File Text-formaat als je files opslaat in Word 6.0/95-formaat. Ten gevolge daarvan krijgen die bestanden de .rtf-extensie. Daarbij moet je bedenken dat je zulke bestanden in Word moet openen want als je op zo'n bestand dubbelklikt vanaf het bureaublad weet Windows niet met welk programma het bestand moet worden geopend. Deze ervaring heeft me geleerd hoe belangrijk het is om de handleiding te lezen. Je kunt er niet op rekenen dat de software je het hele verhaal vertelt, inclusief de waarschuwing dat je anti-virusprogramma's moet uitschakelen voordat je applicaties gaat installeren. En dat je backups van belangrijke bestanden moet maken voordat je een grote installatie gaat doen. Tenslotte: ik houd nog steeds van Microsoft Office als van een eigenzinnig kind. Het is af en toe stout en daar ben je dan bedroefd over - maar niettemin hou je er intens van. [* Een Office 97 product manager, Cynthia Sample, zegt dat de Office 97 service release kan onderzoeken of er anti-virus software actief is voordat aan de installatie wordt begonnen en, indien dit het geval is, adviseert het programma af te sluiten.]Bewerking: Huib Zegers