Wat doet Marc de Hond tegenwoordig eigenlijk nu hij bij veilingsite QXL Ricardo is opgestapt? "Ik ben radiopresentator", zo zegt De Hond enigszins besmuikt vanuit zijn thuisstudio. De Hond presenteert voor de NCRV het programma Buzz, waarvoor hij bovendien meedenkt over de internetstrategie. Het presenteren bevalt alle partijen zo goed dat De Hond vanaf halverwege mei voor 3FM het eindexamenjournaal gaat presenteren.

De Hond heeft alle tijd om zich te storten op radio. "Ik verveel me snel, dus de NCRV maakt dankbaar gebruik van me." Per eind maart is De Hond vertrokken bij veilingsite QXL Ricardo.

Geen breedband...

"Ik ben gegrepen door de mogelijkheden die de combinatie van radio en internet biedt", vertelt De Hond enthousiast, die in zijn net verbouwde huis in Buitenveldert volledig is toegerust om webcasts te verzorgen. Behalve dan een breedbandverbinding. Als hobby zendt hij iedere zaterdag vanuit huis via het net een programma uit nadat zijn voetbalteam - zaterdag 1 van AFC - heeft gespeeld. Compleet met Langs de Lijn-tune en een wisselende gast uit zijn team. Zondag 1 wordt op internet overvleugeld door zaterdag 1, dankzij De Hond.

Samen met Mark Götz begon Marc de Hond de parodiesite Hatchoo. Dat was in 1996. De begintijd. Een mooie tijd volgens De Hond. "Onze site sloeg zo aan, dat we bij iedereen mochten langskomen. Bijvoorbeeld bij XS4ALL, wat we fantastisch vonden: daar werkten de echte internetpioniers. Uit die tijd kennen we veel mensen en je komt elkaar nog altijd veel tegen. Het is een klein wereldje. Bedrijven die in 2000 zijn begonnen, hebben dat gevoel niet."

Binnen Hatchoo begonnen Götz en De Hond met het aanbieden van kunst van diverse galerieën via internet. "Binnen de kortste keren waren we een van de grootste e-commerce sites van Nederland. De Free Record Shop was bijvoorbeeld nog nergens." Dit initiatief leidde uiteindelijk tot Nederlands eerste internetveiling: Veiling.com, dat werd opgezet volgens het model van eBay. Iedereen kon dus zelf zijn waren aanbieden op internet.

Ricardo

Veiling.com ging in het najaar van 1999 volledig van start en kreeg veel publiciteit. Slechts vier maanden later werd de site al overgenomen door het Duitse Ricardo. De drie 'marken' (Mark Götz, Mark de Hond en Marc Jurgens) spraken af dat ze minimaal een jaar zouden aanblijven.

In de tussentijd werd Ricardo op zijn beurt overgenomen door het Engelse QXL en de drie marken zijn sinds deze maand zo goed als weg. "We kwamen alle drie onafhankelijk van elkaar tot dezelfde conclusie: tijd om op te stappen", zo zegt De Hond. "We hebben bereikt wat we konden bereiken. We hebben Veiling.com vanuit het niets opgebouwd en met succes verkocht." Het enige wat De Hond nog aan zijn voormalig geesteskindje bindt, is een pakket aandelen QXL, dat overigens de laatste maanden drastisch in waarde zijn gedaald.

Over de redenen van zijn vertrek voert De Hond het bij jonge internetondernemers bekende argument aan: tijd voor wat nieuws. "Het beleid wordt tegenwoordig in Londen bepaald. In Nederland is geen behoefte aan visionairs, maar aan managers. Dat is niets voor mij. Ik wil de touwtjes in handen hebben, zelf het beleid bepalen."

Mislukking

Niet elk project waaraan De Hond en Götz werken, wordt overigens een instant succes. Zo is License2Mail uitgelopen op een mislukking. De techniek werkt nog wel, maar daar is alles mee gezegd. Het idee achter License2Mail was dat automobilisten een sticker op een auto konden plakken waaruit duidelijk was dat ze een mailadres hadden bij License2Mail waarin het nummerbord was verwerkt. Bijvoorbeeld [email protected]

"Het is doodzonde. Het is niet het succes geworden wat we ervan hadden verwacht. In eerste instantie ging het heel goed, we kregen erg veel publiciteit, ook in het buitenland. Daarna kwamen er weliswaar veel aanmeldingen, maar de groei stagneerde al snel bij een paar duizend automobilisten. Dat is niet genoeg. Je hebt er minimaal 20.000 nodig wil het een succes worden."

Het was volgens De Hond onverantwoord er veel geld in te pompen en een deal met een grote partij als Shell ging niet door. "Ze kozen uiteindelijk voor World Online en wilden naast 12Move niet nog een internetproject erbij hebben." De Hond heeft de hoop nog niet opgegeven dat License2Mail alsnog wordt omarmd door een grote partij.

Vage plannen

Met wat voor nieuwe plannen zullen De Hond en Götz komen? "Daar zijn we nog niet over uit. We hebben in ieder geval ideeën genoeg." Iets met internet? Alhoewel internet volgens De Hond geen doel op zich is, is de kans erg groot dat een nieuw plan met internet te maken heeft. "Ik kan niet eens voetballen zonder dat ik daar een online project van maak."

Maar verder staat eigenlijk alles nog open. "We zouden een start up kunnen beginnen, maar ik sluit ook niet uit dat als een bestaand bedrijf met een leuk plan komt, dat we daar inspringen." Alhoewel De Hond en Götz sinds hun vertrek al veelvuldig worden benaderd, zit het leuke idee er nog niet tussen. De Hond zit in een luxe positie, zo geeft hij toe. "We beginnen niet bij nul. Investeerders kennen ons. Maar misschien zoeken we wel helemaal geen extern geld. We zouden een project ook zelf kunnen financieren."

De Hond kijkt enigszins nostalgisch terug naar de begindagen van Hatchoo. Twee jaar lang is er nagenoeg niets aan Hatchoo gedaan, maar nog altijd trekt de site bezoek. Hij zou wel weer eens een parodie willen maken. "Maar ik vrees dat we niet meer zo onbevangen te werk kunnen gaan als destijds. Als je een parodie maakt, moet je alles kunnen doen. Ik weet echter niet of ik wel een parodie zou kunnen maken op bijvoorbeeld de situatie bij Newconomy, daar is mijn vader toch te veel bij betrokken."

Voorlopig ziet De Hond echter nog het meest uit naar het moment dat Buitenveldert eindelijk wordt aangesloten op de kabels van Chello of het snelle ADSL-netwerk van KPN. De internetondernemer moet het tot die tijd doen met een dubbele ISDN-lijn.