Een onderzoek van Econsultancy leidt tot de conclusie dat nog steeds 36 procent van de gebruikers een betaalde zoekresultaat niet als zodanig herkent ondanks de nieuwe layout die Google sinds begin dit jaar heeft uitgerold. Dat is niet veel beter dan eenzelfde onderzoek twee jaar geleden door Econsultancy toen 41 procent van de mensen betaalde zoekresultaten niet herkende.

Overigens geeft de uitkomst van het onderzoek ook nog eens aan dat 27 procent van de gebruikers niet eens weet dat Google enige vorm van advertising biedt. Dat maakt het dus wel logischer dat advertenties niet eens opvallen bij die groep.

Aanpassingen werken onvoldoende

Het geeft wel aan dat de veranderingen die Google doorvoert om betaalde zoekresultaten meer wil laten opvallen ten opzichte van de organische zoekresultaten nauwelijks werken. Dat grotere onderscheid tussen beide zoekresultaten moet het bedrijf van de diverse marktreguleerders.

De test werd gedaan met 103 gebruikers in Londen, van 18 tot en met 65 jaar. Allen gebruiken Google in hun dagelijke surfgedrag. Van de deelnemers klikt 81 procent eerder op een betaalde link dan een organisch zoekresultaat van dezelfde aanbieder.

Zoekresultaten uitgeprint

In 2012 was er in Nederland nog een zaak over vermeend slecht onderscheid van AdWords. De voorzitter van de Reclame Code Commissie oordeelde in eerste instantie dat er te weinig contrast tussen het lichtgele blokje met AdWords en de witte achtergrond van organische resultaten. Google moest de site aanpassen. De voorzitter had echter niet naar een daadwerkelijk computerscherm gekeken, maar alleen naar een door de klager uitgeprint screenshot. Het oordeel van de voorzitter werd teruggedraaid.