Marsman, tevens directeur van Wehkamp, neemt na zes jaar afscheid van branchevereniging Thuiswinkel.org. Volgens de topman heeft Thuiswinkel.org zich de afgelopen jaren bewezen. "Internet is niet langer een orderformulier, de consument begint het shoppen te ontdekken", zegt Marsman in een interview met Thuiswinkel.org Info, een maandelijkse uitgave van de brancheorganisatie. "Het werk van Thuiswinkel.org heeft daar nadrukkelijk toe bijgedragen." Toch erkent Marsman dat er ook nog veel werk verzet moet worden. "Er moet een eenduidig betaalsysteem komen. Eén kaart waarmee je zowel in de winkel als op internet kunt betalen."

Lariekoek

"Waarom kun je in de winkel wel met één pinpas al je betalingen doen en niet thuis, met één kaartlezer", vraagt de ex-voorzitter zich af. "Dat is toch lariekoek?" Toch zijn er ook positieve ontwikkelingen. "De groei [van online aankopen, red] zal voorlopig doorzetten. Wat je ook doet aan internet op dit moment, één ding weet je zeker: je bent pas halverwege. We zitten op een snelweg waarvan we het einde niet zien."

Draadloos

Wehkamp werd eind vorig jaar opnieuw uitgeroepen tot beste webwinkel van Nederland. Dit postorderbedrijf is volop bezig met i-mode en sms. Over het algemeen vindt Marsman echter dat de ontwikkelingen op dit gebied traag verlopen. "Het blijft wat hangen", meent de Wehkamp-directeur. "Ik had daar een veel hogere ontwikkelingssnelheid verwacht. Straks, na 2004, verwacht ik dat er veel meer draadloos gecommuniceerd zal worden. Apparaten zullen persoonlijker worden."