Op de beurs krijgen consumenten informatie over de mogelijkheden van internet op het gebied van eten, wonen, uitgaan, reizen, contacten en sport. Bedrijven presenteren zich met hun producten en diensten. Ook zijn er een aantal informatieve en educatieve presentaties. Zo biedt 'Het Theater' een audiovisuele presentatie over de manier waarop internet het dagelijks leven beïnvloedt en verandert. bij binnenkomst treft de bezoeker eerst allerlei 'attracties' aan. Wordt er doorgelopen, dan komt men de stands van de bedrijven die zich presenteren. Adviesbureau Winkelman & Van Hessen bezweert dat geen show wordt van bedrijven die zij vertegenwoordigt. Twigger, een van initiatiefnemers van de beurs, helpt de beginnende internetter op weg: in het Twigger Internetcafé kunnen zij naar hartelust experimenteren. In de 'Starterscorner' kunnen beginnende ondernemers uit de ICT-sector zich kosteloos presenteren. De Internet Consumentenbeurs is een initiatief van onder meer Winkelman & Van Hessen, Twigger, Chello, IDG, KPN en XOIP.