Het is de eerste grote ontslagronde bij het toonaangevende portalbedrijf. Yahoo zag de omzet over het eerste kwartaal dalen van 230,8 miljoen dollar vorig jaar tot 180,2 miljoen dollar. Het bedrijf leed een nettoverlies van 11,5 miljoen. Een jaar terug werd nog een nettowinst van 67,6 miljoen dollar behaald. Yahoo had het afgelopen kwartaal al twee keer gewaarschuwd voor magere resultaten. Analisten hadden hun taxaties stevig verlaagd. De uiteindelijke cijfers wisten de verlaagde verwachtingen net iets te overtreffen, maar daarmee is al het positieve wel gezegd. Exclusief eenmalige onderdelen, zoals acquisitiekosten, behaalde Yahoo over het eerste kwartaal een nettowinst van 7,6 miljoen dollar, tegen een pro-forma nettowinst van 60,5 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar. Voor de komende periode worden de zaken niet veel beter, zo blijkt uit de prognose van Yahoo. De omzet in het tweede kwartaal komt volgens het bedrijf ergens tussen de 165 en 185 miljoen dollar uit. Het resultaat per aandeel zal, exclusief baten en lasten, ongeveer break-even zijn. Voor geheel 2001 voorziet Yahoo een pro-forma winst per aandeel van twee tot zes dollarcent. In januari had het bedrijf nog een winst per aandeel van 33 tot 43 dollarcent voorspeld. Yahoo neemt het komend kwartaal een last van 40 tot 60 miljoen dollar voor de ontslagronde. Vanaf het derde kwartaal moet de reorganisatie een besparing van 7 tot 9 miljoen dollar per kwartaal opleveren. Naast het schrappen van banen beëindigt het bedrijf enkele diensten en verlaagt het de uitgaven aan marketing. Het probleem dat analisten de meeste zorgen baart, is de forse omzetdaling. Het is de eerste keer in het bestaan van het portalbedrijf dat de omzet op jaarbasis is gedaald. Yahoo is nog altijd grotendeels afhankelijk van advertentie-inkomsten. De advertentiemarkt heeft als gevolg van de algemene economische teruggang in de Verenigde Staten forse klappen opgelopen. Veel van de voormalige adverteerders zijn inmiddels failliet. Yahoo is dan er ook alles aan gelegen om andere inkomstenbronnen aan te boren. Dat moet onder meer gebeuren via betaalde diensten, zoals de muziekdienst Duet waarover Yahoo onlangs een overeenkomst sloot met Universal en Sony. Porno Aan een ander inkomstenvergrotend initiatief wilde Yahoo minder ruchtbaarheid aan geven. De Los Angeles Times meldde dat Yahoo werk maakt van de verkoop van pornovideo's en –dvd's op haar Shopping-kanaal. Het kanaal zou deze winter uitgebreid en opnieuw gelanceerd zijn. Yahoo bevestigde de herlancering in The Wall Street Journal, maar benadrukte dat het onder stringente voorwaarden al twee jaar adult material verkoopt. Bezoekers moeten ter controle van hun leeftijd hun creditcardnummer opgeven om in de pornohoek van het Shopping-kanaal te kunnen winkelen. Naast de kwestie hoe de omzet vergroot kan worden, staat Yahoo verder nog voor de taak een opvolger te vinden voor CEO Tim Koogle, die begin maart zijn vertrek aankondigde. Het aandeel Yahoo sloot woensdag 16 dollarcent hoger op 15,86 dollar. Na publicatie van de cijfers steeg de koers in de nabeurshandel tot 16,39.