Volgens Apple-woordvoerder Jennifer Bowcock zou de maandag uitgebrachte iPhone 2.0.2-update behalve softwarefouten herstellen ook "de verbinding met 3G-netwerken verbeteren". Zij gaf echter geen nadere details wat de update op dit gebied dan precies heeft opgelost.

Autoraampje

Bezoekers van Apples ondersteuningsforum blijven ook na de release steen en been klagen over snelheid en bereik van hun iPhone-toestellen. "De update maakt geen enkel verschil: ik heb nog steeds zeer trage 3G-snelheid" meldt een gebruiker. Er zou alleen een cosmetische verandering in de weergave van de snelheid aan de update te danken zijn.

Gebruiker 'Judge Kalfas' gooide zijn nieuwe iPhone van woede bijna uit zijn autoraampje. "Binnen vier uur verloor ik twaalf keer de verbinding tijdens het bellen, en dat in de stad Houston", aldus Kalfas. Ook een Britse stedeling heeft nog steeds last van een falende verbinding na het downloaden van de update.

Rechtszaak

Enkele dagen na de introductie van de nieuwe iPhone barstte de klachtenregen los. Nu staan er al duizenden berichten over de slechte ontvangst van de telefoon op het Apple-forum. Weinigen gaan echter zo ver als Jessica Smith uit de Amerikaanse staat Alabama. Bij de District Court heeft zij een aanklacht tegen Apple ingediend omdat de reclamecampagne voor de 3G-telefoon misleidend zou zijn geweest. Het toestel zou veel langzamer werken als haar in de advertenties was beloofd, zo bericht CNet.

Smith eist dat Apple alle 'defecte' onderdelen herstelt, de door haar geleden schade vergoedt en de juridische kosten betaalt. Apple heeft nog geen reactie op de aanklacht gegeven.