News.nl is woensdag totaal onverwacht met onmiddellijke ingang uit de markt genomen door De Telegraaf. Dit besluit kwam voor velen totaal onverwacht. Het vrijgekomen budget zal deels worden gebruikt voor het andere gratis blad van De Telegraaf, Spits. Als reden voor de beslissing geeft De Telegraaf de slechte advertentiemarkt voor dagbladen. "De ontwikkeling van het concernresultaat in de eerste perioden van 2001 staan geen grote onzekerheden toe", zo staat op News.nl te lezen. News.nl pioneerde in Nederland met de scanpen-technologie. Met een speciale pen konden in het blad afgedrukte streepjescodes worden gescand en opgeslagen. Later kon dan vanachter de computer een rechtstreekse koppeling worden aangebracht tussen papier en internet. Het blad betrok de technologie hiervoor van JumpTech. Volgens Carel van der Wyck – binnen de uitgever verantwoordelijk voor elektronische media – betekent het einde van News.nl niet automatisch het einde van de scanpen in Nederland. "Die twee zijn niet onlosmakelijk met elkaar verbonden. We gaan gewoon door met de ontwikkeling, alleen moeten we nu wel even pas op de plaats maken." Binnen het Telegraaf-concern is er volgens Van der Wyck genoeg belangstelling voor de scanpen. Het is nog duidelijk welke publicatie streepjescodes gaat afdrukken. Maar ook buiten De Telegraaf zou er genoeg interesse in de JumpTech-technologie zijn. In eerste instantie zou de proefperiode dit voorjaar worden afgerond. Door het verscheiden van News.nl heeft dat enige vertraging opgelopen. Daarna hoopt Van der Wyck zo snel mogelijk met een 'kant en klaar consumentenproduct' te komen. Behalve een pen komt er dan ook een kleinere variant, onder meer voor koppeling met de mobiele telefoon.