Het verhaal van e-commercebedrijven is bekend: winst maken is een verouderd concept, het gaat om groei, groei en nog eens groei. Amazon is nog altijd het bekendste en duidelijkste voorbeeld van dit nieuwe denken. Maar niet lang meer. Analisten denken namelijk dat Amazon over een à twee jaar zonder verlies kan draaien. Dat komt net op tijd, het beursklimaat is voor internetbedrijven sinds enige tijd namelijk grondig veranderd. Investeerders staan niet meer in de rij voor e-commerce-startups en willen zo langzamerhand wel eens winst zien. Veel bedrijven hebben hun koers dan ook zien halveren – zo ook Amazon. Dit is cruciaal omdat de gemakkelijkste manier om te groeien het verrichten van overnames is. Aangezien de meeste bedrijven nauwelijks geld in kas hebben, is de enige manier om dit te doen te betalen met aandelen. Amazon is wat dit laatste betreft een gezonde uitzondering, de webverkoper heeft zo'n 1 miljard dollar in kas. De verliezen nemen echter nog altijd toe. Het kwartaalverlies groeide met 200 procent ten opzichte van vorig jaar, tot 308 miljoen dollar. De omzet groeide in een jaar tijd van 293 tot 574 miljoen dollar. Analisten zijn tevreden, zij hadden een iets groter verlies verwacht. De grootste omzet wordt nog steeds in de VS behaald, met name door de verkoop van boeken, CD's en video's. Dit zijn ook de producten die het eerst winstgevend zullen zijn. De handel in speelgoed, elektronica en gereedschap – die pas later door Amazon werd toegevoegd – is vooralsnog een stuk minder profijtelijk.Eerdere relevante berichten: Amazon: weer hogere omzet, weer groter verlies (03 februari 2000)