Dat Legend Entertainment aan Unreal II werkt, is al een tijdje bekend. Meer wilden de ontwikkelaar en uitgever Infogrames er tot dusver ook niet over kwijt. Gisteren verscheen echter het aprilnummer van het Amerikaanse tijdschrift PC Gamer, dat uitgebreid vooruitblikt op de 3D-shooter. Na de voltooiing van de Unreal-uitbreiding Return to Na Pali en het fraaie Wheel of Time, kondigde Legend Entertainment aan dat haar volgende project Unreal II zou zijn. Daarna volgde echter een langdurige mediastilte, die nu pas is doorbroken. Gisteren verscheen namelijk het aprilnummer van PC Gamer, dat boordevol informatie staat over de langverwachte opvolger van de succesvolle shooter uit 1997. Het tijdschrift kreeg niet alleen gedetailleerde informatie van Legend, maar ook van Epic Games. Deze ontwikkelaar, vier jaar geleden verantwoordelijk voor het origineel, voert de supervisie uit over het nieuwe Unreal-project. Volgens de makers combineert Unreal II de beste elementen uit de voorganger en de multiplayershooter Unreal Tournament. Uiteraard ligt de nadruk in het spel op het single player-gedeelte, dat is gebaseerd op een veelomvattend, 25 levels tellend verhaal. Daarin speel je een Terran Colonial Authority Frontier Marshall, die in een oud patrouilleschip een grensgebied in de ruimte bewaakt en uiteenlopende missies moet volbrengen. Daarbij krijg je de hulp van computergestuurde medespelers. De actie speelt zich af in hetzelfde universum als dat van Unreal, maar het zal voor de fans van het origineel nauwelijks nog te herkennen zijn. De wereld die het decor vormt is namelijk helemaal opnieuw ontworpen, en ook de karakters die je in de loop van het spel tegenkomt heb je nog nooit eerder gezien. Bereid je in ieder geval alvast voor op een niet bepaald zachtzinnige kennismaking met vijf onbekende buitenaardse rassen. Je mag de oude en nieuwe vijanden te lijf met een aantal nieuwe wapens, waaronder een granaatlanceerder, een vlammenwerper, een 'parasieten'-geweer en de Takkra. Dit laatste wapen is te vergelijken met de hive gun uit Half-Life. Verder bevat Unreal II natuurlijk alle gangbare multiplayvormen, zoals deathmatch, team-deathmatch, Last Man Standing en een Team Fortress-achtige spelvorm. De game is volgens het artikel in PC Gamer over twaalf maanden klaar, en dat komt aardig overeen met de releaselijst die uitgever Infogrames eind januari verspreidde. Daarin stond immers vermeld dat Unreal II in het eerste kwartaal van 2002 in de winkel moet liggen. Op dezelfde releaselijst werd overigens ook voor het eerst melding gemaakt van Unreal Warfare, dat geldt als de opvolger van Unreal Tournament. Een verschijningsdatum voor deze shooter is er nog niet.