De Open Data Center Alliance werd vandaag aangekondigd in het auditorium van CERN in Genève, waar de gezamenlijke pers bijeen was op uitnodiging van Intel. Met dit onafhankelijk consortium van IT-managers willen de eindgebruikers eisen opleggen aan de vendoren van datacenters.

De kern van het ODCA wordt gevormd door een twintigtal grote bedrijven uit verschillende markten, waaronder bijvoorbeeld Shell, BMW, Deutsche Bank en Terremark. Daarnaast zijn er nog bedrijven en instellingen, zoals het CERN, dat een bijdrage wil leveren, maar geen stem heeft. Tot slot wil een groot aantal bedrijven de eisen die de alliantie gaat stellen overnemen, de zogenoemde adopters.

In het eerste kwartaal van volgend jaar wil de alliantie al een 1.0 versie hebben van de eisen die de groep gaat stellen aan de vendoren van datacenters.

Intel adviseur

De alliantie werd aangekondigd door Mario Müller, vice president IT architecture van BMW. Hij vertelde dat was gebleken dat de verschillende bedrijven precies dezelfde problemen tegenkwamen, en dat ze daarom de handen ineen hebben geslagen. Intel heeft de rol van technologisch adviseur op zich genomen.

“Natuurlijk geeft ons dat een voordeel",vertelt Boyd Davis, Vice president van de Intel architect group, "omdat we direct een goed inzicht krijgen in wat de bedrijven willen. Maar we hebben geen stem en wij zullen ons dus evengoed moeten onderwerpen aan de eisen die de alliantie gaat stellen”, vertelt Boyd Davis, Vice president van de Intel architect group.

Groot belang

De oprichting van de ODCA kan van groot belang blijken te zijn, stelt Wolfgang Rüden van CERN, al houdt hij ook een slag om de arm. “Als het niet strandt in gekibbel onder de verschillende partijen, dan wordt het voor de vendoren echt een macht om rekening mee te houden”, stelt hij.

Ook volgens Richard Curran, director product marketing van Intel, is het een erg belangrijke aankondiging. “Het is de eerste keer dat een groep eindgebruikers de vendoren gaan vertellen wat ze precies willen hebben, in plaats van dat vendoren iets ontwikkelen en dat daarna proberen te verkopen”, vertelt hij tegen Webwereld.