De brancheorganisaties luiden - niet bepaald voor het eerst - de noodklok. iDEAL heeft regelmatig last van kleine of grote storingen en deze schaden het vertrouwen in het Nederlandse betalingsverkeer, stellen belangenverenigingen Thuiswinkel.org en Detailhandel Nederland. De lat moet hoger, en wel zo hoog dat de sector maatregelen neemt om binnen twee jaar geheel storingsvrij te kunnen zijn.

Dat de storingsnorm inderdaad strenger moet voor het belangrijkste online betaalmiddel is evident gezien zowel het grote aantal klachten van consumenten als de website iDeal status, dat automatisch bericht wanneer er een storing is bij een iDeal-bank. Het eisen van storingsvrije IT is echter zeker in het licht van de snelle ontwikkeling op het gebied van DDoS-aanvallen onrealistisch.

Gegarandeerde uptime

In veel Service Level Agreements (SLA's) voor bijvoorbeeld clouddiensten worden de five nines opgenomen, oftewel een gegarandeerde uptime van 99,999 procent. Met de genoemde cijfers van iDEAL komt de uptime op jaarbasis neer op zo'n 99,6 procent.

Diensten die over het internet worden aangeboden zijn namelijk niet kogelbestendig. De technologie schrijdt voort: niet alleen voor anti-DDoS-middelen maar juist ook voor DDoS-mogelijkheden. Iets waar zeker de banken voldoende ervaring mee hebben, blijkt wel uit de lessen die we uit de aanhoudende aanvallen op de ING kunnen trekken.

Hoog inzetten

De veeleisende webwinkeliers zien dit anders en zetten hoog in. Volledige beschikbaarheid is volgens de organisaties "een haalbare ambitie als de banken beter samenwerken en van elkaars fouten leren". Donderdagmiddag overlegt de Tweede Kamer over het betalingsverkeer, waarbij ook de storings- en beschikbaarheidsnorm op de agenda staat.