Dat werd duidelijk op de perspresentatie van IFA 2008, op het Spaanse eiland Mallorca afgelopen weekend. De trend bij tv-toestellen van platter, groter en duurder zet nog steeds door, zo constateerde IFA en haar grootste exposanten, verenigd in Gfu, vergenoegd.

Bedrijven als Philips, Sony, Panasonic, Loewe en Grundig pakken daarom van 29 augustus tot 3 september wederom uit met nog grotere en puikere lcd- en plasmaschermen. Want de vraag daarnaar blijft groeien, zo rekende marktvorser GfK de verzamelde journalisten voor.

Explosie van lcd en mp3

De markt voor tv-toestellen is de afgelopen tien jaar geëxplodeerd, vooral in West-Europa, aldus GfK-chef voor consumentenelektronicamarkt Jürgen Boyny. Er worden niet alleen steeds meer - voornamelijk platte - schermen verkocht (een stijging van 63 procent over de laatste tien jaar), maar de apparaten zijn ook nog eens gemiddeld duurder. Dat leverde sinds 1998 in Europa een omzetstijging op van 125 procent. Ook de audiomarkt laat gezonde groei zien, hoofdzakelijk met mp3-spelers en accessoires.

Economische crisis?

Concrete cijfers over de afgelopen maanden ontbraken echter. Terwijl aan de andere kant van de Atlantische Oceaan toch steeds meer donkere recessiewolken aan de horizon verschijnen, met inzakkende kooplust als veelzeggend symptoom. Bovendien lijkt de huizencrisis nu definitief naar enkele Europese landen overgeslagen.

Maar desgevraagd lieten de vertegenwoordigers eendrachtig weten dat in Europa de CE uitgaven dus nog steeds stevig in de lift zitten. De wereldwijde markt voor consumentenelektronica (CE) zal voor 2008 uitkomen op 679 miljard dollar via retailkanalen, zo voorspelt GfK. Vorig jaar was dat 625 miljard.

De snel opkomende markt van goedkope laptops als de EEE pc laat de IFA dan ook aan zich voorbij gaan. Deze onmiskenbare trendbreuk richting goedkoop en eenvoudig kwam in de presentatie van IFA en haar grootste exposanten niet voor.

Superlatieven

De CE-fabrikanten gaan dus nog steeds voor groot, groter, grootst. En dat geldt ook voor de beursstands. Sony, eerder nog sceptisch over IFA, vervijfvoudigd dit jaar haar beursstand van 1200 naar 6000 vierkante meter, zo meldde IFA verheugd.

IFA, dat sinds 2005 elk jaar eind augustus plaatsvindt (daarvoor elke twee jaar) is naar eigen zeggen de grootste handelsbeurs voor consumentenelektronica. Maar die kroon wordt natuurlijk ook geclaimd door haar twee grootste rivalen de CES (januari in Las Vegas) en de Cebit (maart in Hannover).

Koelkast-over-IP

De belangrijkste verandering dit jaar voor de beurs zelf is de omarming van witgoedfabrikanten. IFA zal twintig procent van de beursvloer inruimen voor high-tech wasmachines, zelfdenkende koelkasten en slimme huis-, tuin- en keukenapparatuur.

Deze apparaten krijgen immers ook steeds meer computerkracht, (aanraak-)schermen en multimediafuncties. Bovendien wordt steeds meer apparatuur in en om het huis (draadloos) met elkaar en het internet verbonden, aldus Christian Göke, chief operating officer van beursorganisator Messe Berlin.

In aparte hallen zullen fabrikanten als Miele, Bosch, De Longhi en Electrolux hun futuristische mixers, slimme kookplaten en espresso-over-IP-apparaten tentoonstellen. Giganten als Philips en Sharp zullen hun witgoed en huishoudelijke apparaten integreren op hun eigen beursstands.

Integratie CE en witgoed

Met deze strategie wil IFA een nog groter, maar vooral breder publiek aanspreken (lees: vrouwen). Firato meets de Huishoudbeurs, zeg maar. Daarnaast reflecteert dit plan een vergelijkbare trend bij de fabrikanten zelf, die verschillende consumentendivisies in elkaar schuiven, zo benadrukte Göke.

Het bekendste voorbeeld daarvan is Philips, dat vorig jaar de divisies Consumentenelektronica en Huishoudelijke Apparaten samenvoegde tot 'Consumer Lifestyle'.