Wel wordt er jaarlijks meer online gekocht. Volgens het Amerikaanse Department of Commerce zijn de online aankopen van consumenten goed voor iets meer dan 1 procent van de totale omzet van de Amerikaanse detailhandel. In 2001, het laatste jaar waarvoor accurate cijfers beschikbaar zijn, werd er voor 37,7 miljard dollar via internet gekocht. De `offline omzet' bedroeg daarentegen 3,16 biljoen (3160 miljard) dollar. Wel is er wel een duidelijke groei zichtbaar, zo blijkt uit cijfers van ComScore Networks, een bedrijf dat de Amerikaanse e-commerce monitort. Volgens het bedrijf spendeerden consumenten in 2002 zo'n 13 miljard dollar online, een stijging van bijna dertig procent ten opzichte van 2001. Volgens Tim Bajarin van ComScore komt dit onder andere doordat consumenten vertrouwd raken met het doen van online aankopen. Ook creditcardmaatschappijen hebben hieraan bijgedragen, bijvoorbeeld door de introductie van `zero liability', meent Bajarin. Hierdoor hoeven consumenten niet op te draaien voor de kosten van oneigenlijk gebruik van hun creditcard. Ook de Nederlandse consument doet vaker online aankopen dan voorheen, zo bleek eind november uit de ICT Consumer Monitor van marktonderzoeker Heliview. In totaal heeft zo'n 37 procent van de huishoudens wel eens een online aankoop of reservering gedaan. In 2001 was dit nog dertig procent.