EMC wil minder afhankelijk zijn van de onvoorspelbare Amerikaanse economie. Volgens topman Mike Ruettgers wordt nu veertig procent van EMC's producten verkocht aan landen buiten de VS. "We hebben liever dat dit cijfer stijgt naar vijftig procent", aldus Ruettgers in een interview op de CeBIT-technologiebeurs in Hannover. Net als veel andere bedrijven heeft EMC te lijden onder de Amerikaanse economische dip. Het bedrijf kondigde eerder dit jaar al ontslagen aan. Toch is Ruettgers ervan overtuigd dat de opslagmarkt goede perspectieven biedt. "Terwijl de dotcom-bedrijven het onderspit delven, wordt het duidelijk dat de stroom aan informatie en data blijft toenemen. En als de hoeveelheid informatie stijgt, zal onze omzet ook stijgen." Ruettgers ziet een grote toekomst in data-warehouses en grote opslagfabrieken. Met name internet service providers zitten te springen om opslag. Niet toevallig dat daar enkele grote klanten van EMC tussen zitten. Op de opslagmarkt krijgt EMC steeds meer concurrentie van giganten als IBM, Sun en HP. Ruettgers gelooft niet dat EMC's positie als marktleider in gevaar komt. "Ik ben niet bang voor de concurrentie." Ruettgers denkt dat EMC minder last heeft van de verdwijnende dotcom-bedrijven dan sommige van zijn concurrenten. "Wij waren nooit de 'dot in dotcom'" aldus Ruettgers, refererend aan de slogan van Sun vorig jaar. EMC zal dit jaar meer dan 1 miljard dollar besteden aan onderzoek en ontwikkeling van met name software om de veranderende vraag in de opslagwereld bij te benen.

Eerdere relevante berichten:
Futloze economie heeft weerslag op opslagmarkt (14 februari 2001)