Voor de koop heeft Vroom de samenwerking gezocht met de Reisrevue Groep, uitgever in de reisbranche. De overgang is een zogeheten management buy-out. Hierbij neemt het huidige uitgever de titel over, met hulp van financiers van buitenaf. De verkoopprijs is niet bekendgemaakt, meldt Emerce zelf.

Nieuwe kansen

Emerce schrijft over nieuwe media en E-commerce.  De redactie verhuist van Haarlem naar Hilversum. CEO Erik Hoekstra van VNU Media ziet met de verzelfstandiging nieuwe kansen voor Emerce. “Een merk zoals Emerce komt het beste tot zijn recht in een kleine organisatie”, zegt hij tegenover de site.

Gijs Vroom zegt dat Emerce altijd de behoefte heeft gehad ‘sneller en zelfstandiger te functioneren’. Met de overname is die kans er nu, en is er een ‘volledige focus op de titel, haar lezers en klanten’ mogelijk.

Turbulente tijd

VNU Media zette eind november Emerce te koop, vlak na het 10-jarig jubileum. Sinds 1998 heeft het bedrijf veel ups en downs meegemaakt. Het tijdschrift werd in 1998 door Oscar Kneppers opgericht. In 2001 werd de publicatie gekocht door Quote Media, maar het ging in 2003 failliet. Bij VNU Business Publications maakte Emerce een doorstart. De oplage van het maandelijkse tijdschrift ligt rond de 10.000.