Softwarebedrijf Roxio zal in volgende versies van haar populaire software om cd's te branden – Easy CD Creator voor Windows en Toast voor de Mac – technologie van EMI inbouwen. EMI en Roxio zullen dinsdag een deal aankondigen, zo schrijven onder meer The Wall Street Journal en The Financial Times.De afgelopen maanden zijn veel legale download-initiatieven aangekondigd door de grote platenmaatschappijen. Voorbeelden hiervan zijn MusicNet van EMI, Bertelsmann, AOL TimeWarner en RealNetworks en het concurrerende Duet van Sony en Universal. Bij de presentaties werd duidelijk dat er de nodige beperkingen zitten aan het tegen betaling downloaden van muziek. Zo mogen de muziekbestanden niet op cd worden gebrand.

Pay-per-burn

EMI heeft hiervoor nu in samenwerking met Roxio een oplossing bedacht. Aan Easy CD Creator en Toast wordt een kopieerbeveiliging toegevoegd. Details over de prijzen zijn nog niet bekend, maar waarschijnlijk zal er een pay-per-burn model worden gehanteerd. Betalende klanten zullen behalve het downloaden van muziek ook zelf de hoesjes kunnen uitprinten.Onderdeel van de deal is tevens dat EMI een minderheidsbelang in Roxio zal nemen. Roxio – een spinoff van Adaptec – heeft met haar cd-brandsoftware ongeveer 70 procent van de markt in handen. EMI denkt veel geld te kunnen besparen met het online distribueren van haar muziek. De muziekuitgeverij verwacht dat binnen vijf jaar 25 procent van de cd's via internet worden verspreid.EMI zegt dat ze het de consument zo eenvoudig mogelijk wil maken om aan legale muziek te komen zodat hij de stap naar illegale muziek minder snel maakt. "Hoe meer stappen de consument moet nemen, hoe meer hij het gevoel krijgt dat hij wordt gestraft voor iets wat legaal is", zo zegt Jay Samit van EMI tegen The Wall Street Journal.Ook Roxio heeft hoge verwachtingen van het initiatief. "De digitale verspreiding van muziek via een abonnementsmodel werkt niet als die muziek niet op cd mag worden gezet", stelt Chris Gorog van Roxio tegenover The Financial Times. "Mensen willen niet naar muziek luisteren via hun computer, maar in de auto of op een draagbare speler."Het betreft een niet-exclusieve deal. De techniek die door Roxio gebruikt zal worden, zal ook werken met andere beveiligingstechnieken. Andere platenmaatschappijen kunnen dus ook deals sluiten met Roxio.

Napster

Volgens The New York Times staat Napster overigens op het punt een deal te sluiten met de partijen achter MusicNet: BMG van Bertelsmann, EMI en Warner Music van AOL Time Warner. Napster zal als alles doorgaat muziek in licentie nemen van deze drie maatschappijen. In dat geval wordt Napster een van de distributiekanalen van MusicNet. Volgens The New York Times zijn er nog enkele obstakels te nemen. Zo moet Napster een anti-kopieertechniek implementeren die voldoet aan de hoge veiligheidseisen van de platenmaatschappijen.