Beveiligingsonderzoeker Ben Edelman heeft onderzoek gedaan naar de resultaten die zoekmachines geven. Edelman gebruikte voor zijn onderzoek 2.500 populaire zoektermen en voerde die in diverse zoekmachines in, waaronder Yahoo, MSN (het huidige Windows Live), AOL, Ask.com en Google.

Voor zijn onderzoek maakte Edelman gebruik van de Siteadvisor-software van McAfee. De Siteadvisor markeert links in het rood of geel als indicatie van de risicofactor. Hieruit heeft Edelman afgeleid dat 4,4 procent van de zoekresultaten risicovol zijn.

In mei 2006 deed Edelman ook al onderzoek naar de zoekresultaten, toen werd 5 procent van de zoekresultaten nog als gevaarlijk gemarkeerd. Desalniettemin blijkt uit het nieuwe onderzoek dat bedrijven achter zoekmachines gevaarlijke links niet goed filteren, zo meldt Ars Technica.

Het blijkt dat gesponsorde links, die een prominentere plaats krijgen op de zoekpagina, meer dan twee keer zo vaak linken naar malware als ongesponsorde links. Bij ongesponsorde links wordt er in 3,1 procent van de gevallen gelinkt naar risicovolle sites, bij gesponsorde links gebeurt dit in 8,5 procent van de gevallen.