Dit stelt onderzoeksbureau iPing Research na een eigen analyse van ruim 2,5 miljoen e-mailberichten. Met een testsysteem werd het versturen en ontvangen van e-mail van negentien Nederlandse providers automatisch gemeten.

In totaal raakte 622 mailtjes helemaal verloren. Deze werden wel verstuurd, maar werden nooit ontvangen. IPing constateerde bij alle providers wel eens vertraging, oplopend tot soms meerdere dagen.

Van alle mailtjes kwam 2 procent te laat aan. Volgens iPing is een e-mail 'te laat' als deze niet binnen anderhalve minuut wordt afgeleverd. Dit blijkt te gelden voor één op de vijftig verstuurde berichten. De gemiddelde vertraging van de te laat afgeleverde berichten bedroeg echter vijfenhalf uur. Bijna een derde van alle vertraagde berichten kwam na meer dan een uur pas binnen. 13 Procent had een vertraging van meer dan een dag.

Uiteindelijk is Xs4all als betrouwbaarste e-maildienst naar voren gekomen. Wanadoo en Planet Internet volgen op de tweede en derde plaats. Volgens de onderzoekers was de postbezorging van Raketnet in 2005 het slechtste.

In de test zijn de providers @Home, 12Move, Caiway, Casema, Chello, Demon, Easynet, Euronet, Freeler, HCCNet, Het Net, Internlnet, Planet Internet, Raketnet, Solcon, Tiscali, Versatel, Wanadoo en Xs4all onder de loep genomen.