In Nederland lanceert Endemol in maart een portal die gezamenlijk is ontwikkeld met SBS6 en Net5. Alle Endemol televisieprogramma's die op die zenders worden uitgezonden krijgen een plek op de site. De internetactiviteiten binnen Endemol worden medio 2000 ondergebracht in een aparte bedrijfstak: Endemol.com. Het bedrijf verwacht dat over drie tot vijf jaar een omzet van 100 miljoen euro kan worden behaald door Endemol.com. "Dat is 10 tot 20 procent van de totale omzet," ligt woordvoerder Thomas Notermans toe. "Het produceren van televisieprogramma's blijft de belangrijkste activiteit." Endemol start haar internetactiviteiten onafhankelijk op, overnames in de toekomst worden niet uitgesloten. "De allereerste start is zelfstandig. Als je echter snel wilt groeien moet je overnames plegen," aldus Notermans. Spanje voorbode voor verdere expansie Telepolis valt onder de nieuwe mediatak van Endemol. Het Spaanse bedrijf, waarin Endemol nu een belang heeft van 26,4 procent, exploiteert vanuit Barcelona een succesvolle onafhankelijke portalsite. Telepolis is al langer dan twee jaar online en werd opgezet door Eudald Domenech, die eerder onder meer betrokken was bij de oprichting van World Online. "Spaanstalige portals zijn belangrijk. Spanjaarden en ook Zuid-Amerikanen spreken niet zo makkelijk als Nederlanders een andere taal," zegt Notermans, waarmee hij zinspeelt op uitbreiding van online activiteiten naar Zuid-Amerika. Endemol is op televisiegebied al actief in Argentini├ź. Ook Ruud Hendriks, topman van Endemol verantwoordelijk voor nieuwe media, voorziet internationale uitbreiding van Endemol.com. "Met onze deelneming in het snelgroeiende Telepolis positioneren we ons goed voor verdere strategische stappen in Spanje en andere Spaanstalige landen," aldus Hendriks in een persverklaring. Daarnaast verwerft Endemol met de investering in Telepolis kennis die elders goed van pas komt. "Telepolis heeft een aantal softwareapplicaties die Endemol prima kan gebruiken bij andere activiteiten," aldus Hendriks. Nederlandse plannen nog geheim Over de Nederlandse internetactiviteiten doet Endemol nog geheimzinnig. Duidelijk is wel dat de het succes van Big Brother als lichtend voorbeeld zal dienen. Dergelijke uitgebreide sites zullen echter alleen voorbehouden zijn aan zeer succesvolle programma's. "We willen een nieuwe dimensie toevoegen aan televisie," zegt Notermans. "Het zal meer zijn dan een uithangbord met foto van de presentator en het uitzendschema." De site van een programma als All You Need is Love zal bijvoorbeeld een rubriek voor contactadvertenties krijgen. Big-Brother.nl telde in de 15 weken dat het programma duurde 52 miljoen opgevraagde pagina's (pageviews). De site was een samenwerkingsverband met multimediabedrijf Lost Boys en internetbedrijf World Online. Notermans noemt de samenwerking 'succesvol'. "Ik sluit niet uit dat we bij volgende webprojecten weer samen zullen werken." De deadline voor de televisieportal van Endemol en SBS/Net5 is 15 maart.