Dit stelt het internetonderzoekbureau Cemit, dat onderzoek deed naar de sites van de grote leveranciers. Consumenten kunnen sinds 1 juli 2004 vrij kiezen tussen energieleveranciers. De websites van alle grote energiebedrijven zijn de afgelopen maanden aangepast om de overstappers binnen te halen. Essent komt bij de test als winnaar uit de bus. De site van Eneco blijft duidelijk achter op interactiviteit, voorlichting en advies. De productinformatie is erg summier. Voorts is op de site geen adviesmodule te vinden die consumenten helpt om hun voordeel te berekenen, zo stellen de onderzoekers. Ook kunnen mensen nergens een aanmeldformulier vinden. "Eneco is online duidelijk nog niet klaar voor nieuwe klanten", aldus Cemit. Ook op winnaar Essent is echter nog kritiek. De pagina's op de site zijn door de vele afbeeldingen zo groot dat ze alleen goed toegankelijk zijn via een breedbandverbinding, stelt het bureau. Dezelfde kritiek is er voor Nuon en Delta. Mensen zonder breedband zouden `vrijwel zeker niet via internet overstappen naar deze leveranciers'. Consumenten kunnen overigens ook terecht op diverse vergelijkingssites voor energie, zoals Energieprijzen.nl en Energiebond.nl. Deze laatste site is een samenwerking van de Consumentenbond en het ministerie van Economische Zaken.