Het zit Google nog niet echt mee bij de introductie van zijn e-maildienst Gmail. Eerst dachten veel internetters – ten onrechte – dat Gmail een aprilgrap was. Vervolgens riep Google de toorn van privacyactivisten over zich af, vanwege het scannen en eeuwig bewaren van e-mails. En nu dreigt het zoekbedrijf ook nog eens verwikkeld te raken in een juridisch gevecht om de naam van de dienst. Het Londense bedrijf The Market Age maakt namelijk al langer gebruik van het merk Gmail, zo meldt persbureau Reuters. Bovendien claimt The Market Age het merkenrecht op 'Gmail'. "Toen het nieuws over Gmail van Google vorige week bekend werd, ben ik naar de Amerikaanse patent- en merkrechtautoriteiten gegaan. Ik dacht dat we misschien een probleem hadden", aldus Shane Smith van The Market Age tegenover Reuters. Toen bleek dat Google Gmail niet als merk had gedeponeerd, registreerde The Market Age 'Gmail' op zaterdag voor een bedrag van 700 dollar. Die registratie heeft The Market Age geen windeieren gelegd. Nadat bekend werd dat het bedrijf het merk Gmail had vastgelegd, verdubbelde de waarde van het aandeel ruim.