Slechts zeven procent van de belangrijkste internetbedrijven is van mening dat het beleid van e-commerceminister Patricia Hewitt effectief is. Dit blijkt uit een onderzoek dat is verricht in opdracht van Penton Media's Internet World UK2000. Weinig mensen blijken bovendien op de hoogte te zijn van het bestaan van de speciale dotcom-minster. Degenen die dat wel weten, denken dat iemand als Richard Branson – de baas van Virgin – van groter nut is dan Hewitt voor het internetklimaat in Engeland. Een meerderheid – 72 procent – vindt dat de Britse overheid niet genoeg doet om e-commerce te promoten. Zij worden gesteund door cijfers van de Economist Intelligence Unit (EIU), een aan het Britse zakenblad The Economist verbonden onderzoeksbureau. Hieruit blijkt dat het Engelse e-business-klimaat lang niet zo gunstig is als premier Tony Blair iedereen wil doen geloven. Op de EIU-ranglijst moet Engeland onder meer Nederland voor laten gaan, ondanks het ontbreken van een speciale internetminister in ons land. De omstandigheden in de VS zijn volgens de EIU nog altijd het meest gunstig om zaken te doen via het net, gevolgd door respectievelijk Zweden, Finland, Noorwegen en Nederland.