De zogeheten Artikel 29-werkgroep voor gegevensbescherming heeft besloten om zijn onderzoek naar de impact van zoekmachines op privacy uit te breiden. De werkgroep uitte eerder kritiek op marktleider Google, wegens de lange opslagtermijn van zoekgegevens.

Google schreef de werkgroep begin juni een brief waarin het verklaarde de zoekresultaten maximaal anderhalf jaar op te slaan. Ook zegde het bedrijf toe kritisch te kijken naar het beleid omtrent cookies. Google slaat deze gebruikersinformatie momenteel tot wel 30 jaar op.

De EU-werkgroep verklaarde een uitgebreide reactie voor te bereiden op Google's brief. De werkgroep heeft ook besloten andere zoekmachines in het onderzoek te betrekken, maar wil geen namen noemen. Voor de hand ligt dat het gaat om grote spelers als Yahoo, Lycos en Microsofts Windows Live.

De Artikel 29-werkgroep zal tijdens een periodieke bijeenkomst in oktober of in december globaal aangeven hoe het gesteld is met de privacy van Europeanen in relatie tot zoekmachines.

Grotere dreiging

Volgens Peter Hustinx, supervisor gegevensbescherming van de EU en prominent lid van de werkgroep, roept Google echter wel specifieke vragen op over privacy, omdat het bedrijf zo veel diensten aanbiedt die een potentiële bedreiging vormen. Hustinx noemde Google Earth en Gmail als voorbeelden. Het verzamelen van gegevens afkomstig van verschillende webdiensten kan de privacydreiging vergroten, zo verklaarde Hustinx.

Hustinx zegt overigens onder de indruk te zijn van Google's medewerking. "Ik verwelkom een groot bedrijf dat investeert in privacy, dit is niet alleen voor de show", aldus Hustinx.

Danny Sullivan van Searchengineland.com vindt het logisch dat de EU het onderzoek uitbreidt naar andere zoekmachines. "Google en Yahoo slaan cookies 30 jaar op en Windows Live 14 jaar. Maar Windows Live laat veel meer cookies achter", aldus Sullivan. Internet Explorer 7 onthulde 14 cookies afkomstig van Windows Live, tegenover zes van Yahoo en slechts twee van Google.