De Britse regering heeft twee maanden om te reageren op de klacht van Brussel. De EU-commissaris voor telecommunicatie. Viviane Reding, eist dat er nationale wetgeving komt om Britse internetgebruikers te beschermen tegen diensten die surfgedrag analyseren zonder instemming van klanten. De commissie is overgegaan tot juridische stappen na een reeks klachten van Britse internetgebruikers en Europarlementariërs over het advertentiesysteem Phorm.

Omstreden advertentietechniek

Phorm is een omstreden advertentietechniek, die permanent het surfgedrag van gebruikers analyseert om te peilen naar hun interesses en gerichte advertenties te sturen bij het bezoek van bepaalde websites. Telefoonoperator British Telecom gaf vorig jaar toe Phorm getest te hebben, zonder de gebruikers daarvan op de hoogte te brengen. De makers van de Phorm-technologie zijn ook in gesprek met andere isp's, Virgin Media en Carphone Warehouse, om samen te werken aan 'behavioural advertising'.

Phorm-dossier

In een statement (pdf) laat EU-commissaris Reding weten dat de Britse overheid Phorm teveel ruimte geeft. "We volgen het Phorm-dossier al een tijdje en hebben geconstateerd dat er een aantal problemen zijn met de manier waarop het Verenigd Koninkrijk de EU-regels inzake vertrouwelijkheid van de communicatie toepast." De Commissie had al eerder de Britse autoriteiten om opheldering gevraagd, maar uit de antwoorden bleken "structurele tekortkomingen" in de manier waarop de Britten de EU-regels inzake de vertrouwelijkheid van de communicatie toepassen. Ook is de commissie bezorgd over het ontbreken van een onafhankelijke instantie die toezicht houdt op het onderscheppen van communicatie.

Als de Britse overheid niet beter optreedt tegen Phorm, dan kan Reding de zaak doorsturen naar het Europese Hof van Justitie. Die kan besluiten om Groot-Brittannië te dwingen hun wetgeving aan te passen.