Reding heeft de 27 lidstaten van de EU gevraagd na te gaan hoe het bij hun lokale Apple-vestigingen is gesteld met de garantievoorwaarden. In heel de Europese Unie geldt een minimum garantietermijn van twee jaar op goederen en daar vallen de iPhone en iPad ook onder.

Het is een nieuw hoofdstuk in de Europabrede strijd tegen de standaard garantiebepalingen die Apple hanteert via AppleCare. Apple heeft vorig jaar een lange strijd verloren in Italië, waarvoor het is veroordeeld tot een boete van 900.000 euro en kreeg daarna alle consumentenorganisaties in heel Europa op zijn nek.

In Nederland eindelijk wel vermelding

In Nederland wist de Consumentenbond na lang soebatten uiteindelijk Apple zover te krijgen dat het eerst de Europese voorwaarden en vervolgens ook de Nederlandse garantietermijnen vermeldde.

Maar dat schijnt niet in elk land zo te zijn. Tegen de ministers van de EU-lidstaten schrijft Reding volgens persbureau Bloomberg dat Apple zich bedient van “onacceptabele marketingpraktijken." Onduidelijk is nog in welke landen Apple zich wel aan de wet houdt en in welke niet, vandaar het verzoek van Reding dit lokaal uit te zoeken.

Apple verwijst naar webpagina

Apple heeft Bloomberg geweigerd commentaar te geven en verwijst naar Apple's webpagina waar de EU-standaardvoorwaarden staan vermeld. Overigens vergelijkt Apple deze voorwaarden daar met zijn eigen voorwaarden en claimt dat consumenten met AppleCare beter af zijn.