De Europese Commissie (EC) wil de copyright-licenties voor online media voor een groot deel van Europa gelijk trekken (harmoniseren). Zo kan er een markt zonder grenzen gecreëerd worden. Dit zou de concurrentiepositie van de Europese computerspellen-, muziek- en filmindustrie aanzienlijk verbeteren. De maatregelen kunnen leiden tot verdriedubbeling van de omzet. Een stijging van 1,8 miljard euro naar 8,3 miljard in 2010, zo becijfert de EC.

Geen duidelijke regels

"Europa gaat gebukt onder de fragmentatie van regelgeving", zei Viviane Reding, Eurocommissaris Informatiemaatschappij en Media. "Er zijn geen duidelijke regels voor het gebruik van online media waarop auteursrechten rusten." De Europese online contentaanbieders moeten volgens Reding wettelijke zekerheid krijgen. Midden 2008 moet er een voorstel klaarliggen om dit te bereiken. Reding deed speciaal beroep op Europese consumentenorganisaties om hier een actieve rol in te spelen.

De Commissie wil met deze maatregelen de Europese online contentsector stimuleren. "Burgers van de EU moeten sneller en eenvoudiger toegang krijgen tot online tv-programma's, films en spellen", valt te lezen in een statement van de EC.

Marktaandeel

Het online marktaandeel van de Europese muziekindustrie nadert in sommige landen de 25 procent. Online video en on-demand tv is echter nog een net opkomende markt. Webradio, online spellen, webpublicaties en educatieve content zijn ook nog in opkomst. De markt veranderd ook door de opkomst van Web 2.0 en user generated content. Ook daarvoor moet regelgeving komen, vindt de EC.

Om de online markt te stimuleren wil de EC het aantrekkelijker maken om werk online te publiceren. Vaak gebeurt dit niet omdat er gevreesd wordt voor diefstal en piraterij. Daarnaast moeten er licenties beschikbaar komen om in verschillende landen tegelijk te publiceren. Nu is dat lastig omdat elk land zo zijn eigen auteurswetgeving heeft.

Piraterij bestrijden

De EC wil ook de interoperabiliteit van verschillende drm-systemen bevorderen. Die systemen moeten gebruiksvriendelijker worden. Vaak ervaart de consument drm als lastig. Vaak zijn de systemen erg onduidelijk.

Ook moet de piraterij beter aangepakt worden. Daarvoor moeten er gedragscodes en afspraken komen tussen contentproviders, rechthebbenden en de consument. Hierdoor moet het makkelijker en aantrekkelijker worden om legale content aan te bieden en piraterij te bestrijden.