Volgens een onderzoek van CommScan LLC, een bureau uit New York, zijn de meeste beursgangen van internetbedrijven dit jaar helemaal niet zo'n succes als de meeste mensen wellicht denken. The Wall Street Journal spreekt zelfs van een 'bloedbad' in een analyse met de veelzeggende kop 'Internet-IPO Boom Falls Under Its Own Weight'.

CommScan bestudeerde de initial public offerings (IPO's) van 156 internetbedrijven die dit jaar naar de beurs gingen. Als de introductieprijs wordt vergeleken met de slotkoers van afgelopen donderdag, blijkt dat maar liefst 37 procent van de bedrijven het niet goed doen en een lagere koers hebben.

De cijfers zijn nog slechter als niet de introductieprijs wordt vergeleken, maar de slotkoers van de eerste dag waarop gehandeld werd. Dan blijkt maar liefst 70 procent op donderdag een lagere koers te hebben. Overigens is het wel zo dat de eerste dag van handel de koers vaak omhoog schiet, om vervolgens weer te dalen.

Analisten en financieel experts stellen dat een omslag al lang werd verwacht. Volgens hen zullen er slechts een beperkt aantal grote winnaars zijn – zoals bijvoorbeeld de succesvolle veilingsite eBay – en een veel groter aantal verliezers.

Zoals zo vaak met aandelen is de oorzaak van dit alles onduidelijk. De psychologie van de investeerder is moeilijk te doorgronden en – net als bij een opgaande lijn – speelt massahysterie een rol. Analisten durven niet te voorspellen of er sprake is van tijdelijke dip of niet.