Dat stelt marktonderzoeksbureau Forrester Research maandag in een persbericht. Het bedrag van 2,6 miljard euro voor de feestdagen is gelijk aan de totale e-commerce omzet over geheel 1999, aldus Forrester. Wel blijft het bedrag nog fors achter bij de 10 miljard dollar omzet die Forrester in de Verenigde Staten voorziet voor de kerstdagen. De decembermaand blijkt in de verschillende Europese landen een aanzienlijk deel van de totale online omzet over 2000 voor rekening te nemen. Het percentage varieert van 23 procent in Denemarken tot 39 procent in Griekenland. De Duitse webwinkels zullen met 715 miljoen euro de hoogste omzet draaien, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk met 664 miljoen euro. Die bedragen vormen respectievelijk 31 en 29 procent van de jaaromzet. Frankrijk volgt op behoorlijke afstand met 292 miljoen euro, 36 procent van de gehele omzet in 2000. In het eerste halfjaar is volgens Forrester het aantal Europeanen dat weleens online een product of dienst heeft aangeschaft bijna verdubbeld. Dat maakt het voor traditionele retailers steeds aantrekkelijker om ook via het web te gaan verkopen, aldus Forrester-analiste Abigail Leland. Die groeiende aanwezigheid van bekende 'offline' winkelketens op internet vergroot op haar beurt weer het vertrouwen van consumenten om online te kopen. Daarnaast neemt het vertrouwen volgens Leland toe omdat mensen simpelweg steeds meer op internet aanwezig zijn. Daardoor bestellen internetters steeds makkelijker producten online, aldus Forrester. Het marktonderzoeksbureau geeft webwinkels drie tips om het pas verworven vertrouwen niet deze kerstperiode alweer kwijt te raken. Als eerste moeten zij door de gehele site heen een simpele verklaring opnemen over hoe betaald kan worden, hoe producten teruggestuurd kunnen worden en dergelijke. Een met juridisch jargon doorspekte pagina die in de FAQ-rubriek is verborgen volstaat niet, zo stelt Forrester. Daarnaast moeten webwinkels overal duidelijk zichtbaar een telefoonnummer vermelden, om bezoekers ervan te overtuigen dat er daadwerkelijk een bedrijf schuilgaat achter de fraai vormgegeven site. Tot slot raadt het bureau aan op de site productbesprekingen van andere bezoekers op te nemen. Consumenten zouden zo van een 'objectieve' partij een bevestiging kunnen krijgen dat zij een juiste aankoop gaan doen.