Afgelopen jaar steeg de fraude in Europa met 50 procent tot 600 miljoen euro (1,3 miljard gulden). Het grootste gedeelte van die toename kwam voor rekening van fraude via internet en telefoon, zo blijkt uit een rapport van de Europese Commissie. Om de fraude terug te dringen heeft de Commissie een actieplan gelanceerd. Belangrijkste onderdeel daarvan is een gratis telefoonnumer voor consumenten die de dupe zijn geworden van fraude. Volgens Frits Bolkestein, eurocommissaris voor de interne markt, is een Europese aanpak van de online creditcardfraude hard nodig. "De stijging van de fraude is verontrustend. Tot nu toe richtte de aanpak van fraude zich op binnenlandse betalingen, maar de omvang van grensoverschrijdende creditcardfraude betekent dat we maatregelen moeten nemen op Europees niveau", zo zegt hij in een persbericht. Volgens de opstellers van het rapport over creditcardfraude vormt de online fraude een bedreiging voor de ontwikkeling van e-commerce. "Terwijl de verkopen via e-handel de jongste jaren alle verwachtingen hebben overtroffen, worden de mogelijkheden ervan verminderd door een gebrek aan vertrouwen in de privacy en veiligheid van de betalingsverrichtingen via internet. Criminele groepen zijn vaak grensoverschrijdend actief. Zij maken gebruik van verfijnde technieken om betalingsfraude op internet te plegen." De uitkomsten van het onderzoek van de Europese Commissie bevestigen het beeld dat al langer over fraude met creditcards bestaat. Terwijl transacties via internet maar 2 procent van het totale aantal creditcardtransacties beslaan, zijn de betalingen via internet wel verantwoordelijk voor 50 procent van alle klachten van consumenten. Een anonieme bron bij de Europese Commissie verklaarde dan ook tegenover persbureau Reuters: "Creditcards zijn nooit ontworpen om te gebruiken op internet. We hebben dringend een veiliger betalingssysteem nodig." De Europese Commissie wil de politie, consumentenorganisaties en creditcardmaatschappijen aanmoedigen om samen te werken. Ook komt er een gratis Europees telefoonnummer waar consumenten terecht kunnen met hun klachten over creditcardfraude. Het is nog onduidelijk of er één telefoonnummer komt voor heel Europa of voor elke afzonderlijke lidstaat. Nederland
De Nederlandse internetwinkels Shop.nl en Bol.com zeggen weinig last te hebben van creditcardfraude. Bij beide bedrijven ligt het aantal gevallen van fraude ruim onder de 1 procent. Volgens Jeroen Dekkers van Shop.nl gaat het bij die webwinkel om 'enkele duizenden guldens' per jaar. Ook bij Bol.com is het aantal gevallen met creditcardfraude beperkt. "Meer dan tachtig procent van onze klanten betaalt per acceptgiro", aldus Christel van der Boom van de online boek- en cd-winkel. Creditcardmaatschappijen moedigen internetwinkels ook aan om maatregelen te nemen. "Bij Eurocard zijn de transactiekosten die je als winkelier moet betalen lager als je minder dan een halve procent fraudegevallen op je totaalomzet hebt. Dat betekent voor ons natuurlijk een incentive om onze procedures aan te scherpen", aldus Dekkers. Tot de maatregelen die Shop.nl neemt, behoren onder meer handmatige checks bij 'verdachte aankopen'. Het gaat daarbij om dure bestellingen, waarbij de klant een mobiel nummer en een gratis e-mailadres, zoals van Hotmail, heeft ingevuld. "Op die manier halen we 99 procent van de fraudegevallen er uit."

Eerdere relevante berichten:
'Online fraude zal vertienvoudigen' (22 januari 2001)
Veilingsites verantwoordelijk voor gros online fraude (11 januari 2001)
Nederlandse internetter niet bewust van veiligheidsrisico (07 december 2000)
Visa eist meer veiligheid bij webwinkels (21 november 2000)