De EU-commissaris voor consumentenzaken, Meglena Kuneva, wil een zwarte lijst van misleidende woorden die bedrijven in hun gebruiksvoorwaarden zetten. Zo moet het duidelijker zijn waar consumenten aan beginnen voordat ze bijvoorbeeld lid worden van een sociaal netwerk, of als ze iets zoeken in een zoekmachine.

Zwarte lijst

De Brusselse beleidsmakers maken zich vooral zorgen over het toenemende gebruik van deep packet inspection (DPI), waarmee het complete surfgedrag van consumenten wordt bekeken. "Persoonsgegevens ruilen voor gratis diensten is steeds vaker het businessmodel op internet. De commissaris wil ervoor zorgen dat consumenten hier bewust van zijn, en dat ze niet akkoord gaan met iets wat ze niet willen", zegt de woordvoerder van EU-commissaris tegen de IDG News Service.

Facebook

Een van de voorbeelden die de woordvoerder noemt is Facebook, dat laatst zware kritiek kreeg na het veranderen van de gebruiksvoorwaarden. "Als bedrijven zelf het probleem kunnen oplossen, dan is dat prima, maar de Commissie tolereert het niet als ze de hakken in het zand zetten. Kuneva accepteert geen 'Wild Westen' voor online privacy", aldus de woordvoerder.

Ook in de Verenigde Staten is er een sterke lobby om meer te doen voor de bescherming van online privacy. De Amerikaanse handelswaakhond FTC roept al langer dat online advertentiebedrijven consumenten beter moeten voorlichten over de gegevens die ze verzamelen. Daarnaast moeten die ondernemingen mensen de gelegenheid bieden om niet door reclamemakers gevolgd te worden. Onlangs gaf een functionaris een "laatste kans" op zelfregulering om de privacy van consumenten te beschermen.