Zo'n 27 procent van de Europeanen schaft elk jaar een nieuwe mobiele telefoon aan en 60 procent stapt na twee jaar over op een nieuw model. De Spanjaarden zijn met een gebruiksduur van 23,2 maanden per mobieltje het kooplustigst. De Duitsers daarentegen wachten gemiddeld 26,7 maanden voordat ze van telefoon wisselen.

Het onderzoek werd gehouden in zes Europese landen. Naast Duitsland en Spanje werden inwoners van Italië, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Frankrijk ondervraagd. De vervangingscyclus is gemeten over de zes landen 25,1 maanden.

Er blijken grote verschillen in aanschafgedrag tussen verschillende leeftijdsgroepen. Jongeren tussen de 15 en 17 jaar houden het slechts 20,3 maanden uit met hun gsm. Vijfenvijftigplussers wachten ruim tweeënhalf jaar (30,8 maanden) voordat ze een nieuwe telefoon aanschaffen.

Druk

Bernard Brenner, directeur van de afdeling nieuwe producten van Telephia vindt dit verschil logisch. "Naast de sociale druk om over de nieuwste techniek te beschikken, gaan jongeren eerder mee in nieuwe technologische ontwikkelingen."

Volgens Brenner leggen de resultaten van het onderzoek druk op de gsm-producenten. "Met een gemiddelde levensduur van twee jaar voordat gebruikers willen upgraden, wordt er een druk gelegd op het gehele ecosysteem van de industrie voor draadloze apparaten, om hun producten en diensten constant te vernieuwen en de 'wauw'-factor van consumenten aan te spreken."