Jupiter MMXI, de Europese tak van onderzoeksbureau Jupiter, verwacht dat tegen 2005 23 miljoen huishoudens in Europa een breedband internetverbinding zullen hebben. Dat lijkt veel, maar komt in feit neer op zo'n 14 procent van alle huishoudens in Europa. De voorspelling van Jupiter is voorzichtiger dan de resultaten van een rapport dat Forrester vorig jaar uitgaf. Dit onderzoeksbureau ging toen nog uit van zo'n 27 miljoen Europese huishoudens die in 2005 over een breedband internetverbinding beschikken. Volgens analist wordt de tegenvallende groei veroorzaakt door het gebrek aan competitie tussen de verschillend breedbandaanbieders in Europa. Daarbij komt de hoge prijs die voor de service betaald moet worden. Verder menen ze dat de gemiddelde Europeaan niet veel afweet van breedband internet. Uit een Amerikaans onderzoek van Cableco kwam naar voren dat zo'n tweederde van de ondervraagde mensen geen idee had waar het over ging bij het horen van de term breedband. Van de 31 procent van de mensen die wel eens van 'breedband' gehoord had, dacht 10 procent dat het iets met radio te maken had. "De hoge kosten voor een breedbandverbinding is een belangrijke reden dat er nog maar weinig interesse getoond wordt in de dienst", zegt Staffan Engdegard van Jupiter tegen The Register. Volgens hem moeten de aanbieders van de diensten stevige marketing gaan voeren om de consumenten te laten zien dat breedband een toegevoegde waarde heeft.

Eerdere relevante berichten:
Breedband internet met behulp van een vliegtuig (19 maart 2001)
Zon wil miljoen abonnees op ADSL laten overstappen (07 maart 2001)