Het 'Mediascope-onderzoek' is uitgevoerd in opdracht van de European Interactive Advertising Association (EIAA). In september hield marktonderzoeksbureau Synovate hiervoor ruim 7.000 telefoongesprekken met willekeurige inwoners van Engeland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Denemarken, Zweden, Finland, België en Nederland.

Silver surfers

In de tien onderzochte landen gaan omgerekend 169 miljoen mensen regelmatig online. Het aandeel 'silver surfers' van 55 jaar en ouder is dit jaar met 12 procent gestegen, terwijl het internetgebruik door vrouwen met 8 procent toenam.

Andere conclusies van het Mediascope-onderzoek zijn:

- ruim 40 procent van de internetters bezoekt sociale netwerken;

- het aantal mensen dat tenminste maandelijks online tv-programma's, films of video bekijkt is met 150 procent gestegen sinds vorig jaar;

- internetters zijn gemiddeld 11,9 uur per week online en een derde is met 16 uur of langer een 'heavy user' te noemen;

- de belangrijkste online activiteiten zijn: informatie zoeken (87 procent), e-mailen (81), sociale netwerksites bezoeken (42), instant messaging (37), muziek downloaden en luisteren naar de radio (beide 31);

- 80 procent van de internetgebruikers beschikt over een breedbandverbinding.