Een rapport van de Italiaanse europarlementariër Marco Cappato, waarin een zogeheten opt-out regeling wordt bepleit, werd met 22 voorstemmen, 12 tegenstemmen en 5 onthoudingen aangenomen, zo meldt The Wall Street Journal. Dat betekent dat spammers berichten per e-mail en SMS mogen sturen, behalve als de ontvanger heeft aangegeven daarvan niet gediend te zijn. De Europese Commissie, Europese consumentengroepen en de meeste Europese regeringen voelen meer voor een strengere zogeheten opt-in regeling, waarbij adverteerders alleen reclame mogen sturen naar mensen die daar expliciet toestemming voor hebben gegeven. Het schrikbeeld is Amerika, waar een wet die gebaseerd is op het opt-out principe de consumenten heeft uitgeleverd aan de direct marketers. Eurocommissaris Erkki Liikanen had dan ook een richtlijn voorgesteld waarbij spam in Europa zou worden verboden. Een woordvoerder van Liikanen zei tegenover The Wall Street Journal dat ratificatie van het voorstel van de commissie van het Europees Parlement 'de ontwikkeling en het gebruik van e-commerce en internet in Europa' zou kunnen belemmeren. Ook consumentenorganisaties zijn niet te spreken over het voorstel van Cappato. In september moet het voltallige parlement nog over het rapport stemmen.