Het clichébeeld voldoet volgens Forrester Research nog steeds: Europese IT-managers zijn gereserveerd, afwachtend en perfectionistisch. Hun Amerikaanse collega's zijn impulsief, nemen graag risico's en zijn altijd in voor het nieuwste van het nieuwste. Dat is ook de reden dat het met e-commerce in Europa nog steeds niet goed gaat.

Forrester vindt dat Europeanen wat dit betreft wel wat van Amerikanen kunnen leren. De IT-managers moeten volgens het deze week gepubliceerde rapport 'Agile IT for e-commerce in Europe' veel vlugger en leniger op nieuwe ontwikkelingen inspelen.

Als dat niet gebeurt, zal de e-commerce hier in Europa afstevenen op een mislukking, vanwege een te langzame ontwikkeling, gefrustreerde ontwikkelaars en een gebrek aan vindingrijkheid. Bovendien wordt de IT-afdeling bij Europese bedrijven maar al te vaak gezien als een noodzakelijke kostenpost, in plaats van een instrument om jezelf mee te onderscheiden.

In dit laatste onderzoek van Forrester (door de vestiging in Amsterdam) werd geen onderscheid gemaakt in de verschillende Europese landen. Uit een eerder onderzoek van Forrester bleek dat er binnen Europa aanzienlijke verschillen zitten wat betreft e-commerce. Scandinavië, Engeland en Duitsland behoren tot de top, gevolgd door Nederland, Zwitserland en Ierland. Onderaan bungelen landen als Frankrijk, Italië en Spanje.