In Europa zijn het verrassend genoeg de afnemers, en niet de aanbieders, die de drijvende kracht achter de ontwikkelingen in de e-commerce vormen. Dat stelt Forrester in haar rapport 'Technographics Europe'. De belangrijkste factor voor het terughoudende online koopgedrag in Europa ligt aan de onervarenheid van de gebruikers, zegt Forrester-analiste Reineke Reitsma. Hierdoor moeten detaillisten leren begrijpen hoe de verschillen in internet-benadering van afnemers het online kooplandschap definieert en het succes van e-commerce bepaalt. "Ondanks de verschillen in e-commerce per land is de nationaliteit niet de belangrijkste indicator van e-koopgedrag", zegt Reitsema. "Zorgvuldige segmentatie van het onderzoek heeft aangetoond dat de houding ten opzichte van internet meer zegt. Deze houding is namelijk gevormd door vertrouwen en ervaring." Forrester concludeert dat slechts vier procent van de huishoudens in de onderzochte landen daadwerkelijk een aankoop heeft gedaan in de afgelopen drie maanden. De landen die zijn bekeken, zijn Nederland, Frankrijk, Duitsland, Engeland en Zweden. Deze landen weerspiegelen het meest de vroege kopers in de VS: hoger opgeleide mannen met een goed inkomen die vooral cd's, boeken en software aanschaffen. Deze kopers demonstreren ook de belangrijke cultuurverschillen die de nationale voorkeuren voor betaling en aflevering bepalen.Eerdere relevante berichten: Multiscope: belangstelling voor e-commerce groeit (04 februari 2000)