Nederland neemt daarvan 2,7 miljard voor haar rekening. In de cijfers zijn zowel zakelijke als privé-transacties opgenomen.

"Al 7,8 procent van alle Europeanen van 15 jaar en ouder koopt dit jaar iets online", zegt Liesbeth Hop, directeur van onderzoeksbureau Pro Active, in een persbericht. "Vooral de waarde van zakelijke aankopen stijgt enorm." Volgens Hop zijn Duitsland en Groot-Brittannië de grootste Europese e-commercemarkten. Deze twee landen tekenen voor ongeveer 60 procent van de totale zakelijke aankopen via het web.

De bevindingen van Pro Active zijn gebaseerd op de Pan-Europese Internet Monitor, een onderzoek onder 200.000 internetgebruikers in 12 Europese landen.

Meer zakelijk dan privé

Dit jaar worden volgens het onderzoeksbureau in Europa 200 miljoen privé-aankopen online gedaan. Deze aankopen vertegenwoordigen een waarde van 21 miljard euro. Zakelijk worden 80 miljoen aankopen gedaan, met een opgetelde waarde van 28 miljard euro.

Nederland draagt met elf miljoen privé-aankopen, gewaardeerd op 900 miljoen euro, en vier miljoen zakelijke transacties, met een waarde van 1,8 miljard euro, een aardig steentje bij. Het gemiddelde bedrag voor een privé-aankoop ligt dus op 80 euro.

Uit het telefonische gedeelte van de Pan-Europese Internet Monitor blijkt dat er een groot e-commercegat is tussen de Europese landen. In Zweden bijna 25 procent van de bevolking al eens iets online gekocht te hebben, tegen minder dan 1 procent in Portugal. Gemiddeld is het getal in Europa 7,8 procent.

Boeken en CD's meest verkocht

Boeken en CD's zijn met meer dan 40 procent van alle aankopen nog steeds de meest gekochte artikelen op internet. Reizen, hardware en software vertegenwoordigen dit jaar elk meer dan 5 procent van de privé-aankopen.

Ook voor zakelijke aankopen zijn boeken met 22 procent het meest gekochte product. Hardware en software vertegenwoordigen elk 13 procent. Kantoorbenodigdheden, reizen en vakanties volgen met bijna 10 procent van het totaal.

Door verschillen in het gemiddeld bedrag per aankoop – een vliegticket is duurder dan een boek – verschillen de resultaten in 'waarde' aanzienlijk van de resultaten in 'aantal'. Privé wordt het meeste geld uitgegeven aan reizen, met hardware op de tweede plaats. Bij zakelijke e-commerce is hardware dit jaar waar het meeste geld aan wordt uitgegeven.

Betalingen geschieden het meest met creditcards, de helft van de privé-aankopen. Betalen op rekening staat zowel bij privé als zakelijk op de tweede plaats. Per land verschillen de betaalmethodes nogal. In Engeland wordt 90 procent van de aankopen met een creditcard afgerekend. In Nederland ligt dit percentage tussen de 30 en 40 procent.

Kopen bij lokale sites

Europeanen kopen graag bij lokale websites. Gemiddeld wordt 80 procent van de privé-aankopen gedaan bij een lokale webwinkel. In Nederland wordt iets minder dan 70 procent van de aankopen via een lokale site gedaan. In Zweden en Duitsland ligt dat percentage op 90 procent. Belgen, Fransen en Italianen shoppen graag internationaal. In deze landen wordt 60 procent of minder lokaal aangeschaft. Van de zakelijke aankopen wordt gemiddeld 75 procent bij een lokaal netbedrijf gedaan.

Een kwart van de privé-aankopen wordt vanaf het werk gedaan, 70 procent vanuit huis en de rest elders. De zakelijke bestellingen worden meestal (60 procent) op kantoor gedaan, 30 procent gebeurt thuis en 10 procent elders. Eerdere relevante berichten: E-commerce blijft groeien, vooral in Europa (06 juni 2000) Engelse dotcoms ontevreden over e-commerceminister (23 mei 2000)